א-פרופו הגשם:

סמוך ל- Wicklow שבדרום-מזרח אירלנד בחר עבורנו ראש המשפחה מסלול הליכה בן שעתיים,  המתפתל בין יערות ואגמים ופסגות הרים.  זה לקח יותר משעתיים, בין השאר משום שבניגוד לארץ הקודש,  שבה מחושבים המסלולים על פי  זמן-הליכה ברוטו (כולל מנוחות,  צילומים ותלונות סתם),  מחשבים האירופאים  את זמן ההליכה נטו.  עצרתם להשתין בדרך?  זב"שכם. 

ברגע שהתחלנו ללכת התחיל לרדת גשם.  זו איננה תופעה נדירה באירלנד,  גם לא באוגוסט,  אבל אנחנו הרגשנו כגיבורי אגדת-פלאים.  מובן שסחבתי אתי מטרייה אל מעבר לים,  אבל בתחילת המסע הרגלי החלטתי להשאיר אותה באוטו  –  גם כי הייתה כבדה מדי,  וגם,  בינינו,  מי כבר הולך במסע רגלי על פסגת הר גשום עם מטרייה (התשובה:  אף אחד;  מי שיש לו שכל נשאר ביום כזה בבית).

מדי רגע התמעטו המטיילים הנבונים סביבנו,  עד שנשארנו בבדידות מזהרת  –  אבל לא איש כראש המשפחה יוותר על טיול מתוכנן.  הגשם אמנם לא היה חזק במיוחד, וכל העניין דמה יותר להליכה בתוך ערפל  (מה שהשפיע לרעה גם על הראות,  כמובן;  ואף על פי כן היה המראה מהמם),  אבל בכל זאת אחרי כחצי שעה כבר היינו רטובים למדי. למרבה המזל הגנה עלינו העלווה העשירה של היער כמיטב יכולתה,  וגם לא היה חשש לברקים:  זה היה גשם רגוע.  בשלב כלשהו  נפל עליי רעב כבד,  אבל היה לנו רק תפוח (ראש המשפחה אינו הולך לשום מקום בלי תפוח),  ואני נאלצתי להסתפק בו,  למרות שאינני מחבבת תפוחים. 

כשהלכנו בראש ההר (קרחת-יער עם סבך עבות מאד משני צידינו),  נעצר פתאום מולנו תיש:  זוקף ראש עם זקן וקרניים וכל השפִּיל,  עומד באמצע השביל במרחק של כחמישים מטרים מאתנו וסוקר אותנו בהבעה של – 


By hook or by crook ,  בחיים אני לא נותן לכם לעבור.

ומה נעשה?  ולאן נלך?  אי אפשר,  אחרי שעה וחצי של הליכה במסלול-טבעתי-של-שעתיים,  לחזור לאחור. 


–  אין מצב שהוא נותן לנו לעבור,  אמרתי.  הרי הוא ראש השבט,  אבי האומה,  על פיו יישק דבר.


אבל ראש המשפחה לא ויתר:


–  בואי,  בואי,  אמר לי,  אל חשש.  בצ'יק אני משכנע אותו לזוז הצידה.

אין לי מושג מה הוא תכנן לעשות,  אבל למרבה המזל,  כשהתקרבנו קצת,  נמלך אבי-האומה בדעתו.  אולי השתכנע שאנחנו מפחידים יותר ממנו (ללא ספק נראנו מפחידים למדי ונוטפי מים,  וגם דיברנו ,  בראש ההר הבודד,  שפה שהוא מן הסתם לא הבין). מכל מקום,  הוא ירד מן השביל ונעלם בתוך הסבך במורד ההר. נשארנו לבדנו בבדידות הפסגה,  כשרק קולות הפכפוך הקלים של הגשם ודנדון-פעמונים של פרות רועות במרעה מרוחק משמשים לנו כבני לוויה.

איזו תמונה סוריאליסטית: גשם עיקש בראש הר אירי,  כל האירים מתחבאים בבתיהם,  ורק כמה אסטרונאוטים רטובים מישראל צועדים על הפסגה,  משקיפים ממנה אל יפי-הנוף המצועף במסך-מִמטָרים,  אוכלים תפוח שהם לא אוהבים ומתעמתים עם תיש.

39 מחשבות על “

  1. יא, איזה טיול נהדר זה. ביער ערפילי ולבד. כשהחברה היחידה זה תיש מלכותי. זו חויה בלתי נשכחת.
    תיארת כל כך חי ויפה שמאד התחשק לי להיות שם איתכם.

    אהבתי

  2. ולא היה בלבך כל חשש? וכל פחד? ותחושה שמא הלכתם פשוט לאבוד, ביער עבות?

    זכור לי טיול נפלא במיוחד בארה"ב. צעדנו קוממיות בפארק ציון, אני ובעלי. אז הייתי בשיא כושרי אחרי האימונים המפרכים במכון ווינגייט (טיול מעגלי? החיים הם מעגליים) ולפתע החל יורד שלג. פתיתים פתיתים. כל כך יפה. והמשכנו. לפסגות היותר רחוקות. והשלג התגבר. ואיש לא הלך בדרכנו. וצעדנו נבלעו מיד בשלג שירד. אין מלפני אין מאחורי אין מצדדי כל העומד הוא הקופא. והמשכנו. והראות היתה כבטלוויזיה מקולקלת. והתחלנו לרדת במורד כלשהו. והסופה התגברה. ולא ראינו צעד. ואפילו איש את רעהו כמעט שלא ראינו. 

    ובסוף הגענו בשלום. מראה וטיול יפים אך מפחידים. לא. באותו רגע די מבעיתים. כרגע – יפים.

    אהבתי

    • אני תמיד חוששת בטיולים כאלה,  כי למסמני השבילים יש,  לדעתי,  השקפה מאד  ליברלית על כיוונים ועל שילוט.  מה שהם מסמנים (בשלטים ובמפות) פתוח מאד לפרשנויות יצירתיות,  שיכולות לעלות לפרשן הטועה בהארכה מאד מרשימה של המסלול.  נכון שהנוף יפה,  אבל בכל זאת… 

      אהבתי

  3. אני במקום התיש גם הייתי מפחדת מזוג רטוב, במיוחד אחרי שהוא עבר ליד האוטו וראה שם את המטריה וחשב: "וואוו, אלה מסוג המתרטבים בכוונה, מי יודע מה עוד יעשו" …

    אהבתי

  4. איזה סיפור נהדר, אם כי בטח נעים יותר לספר אותו לאחר מעשה מאשר לחוות אותו. ומתברר שלתיישים יש כבוד ללשון הקודש…

    אהבתי

  5. אכן ,חוויה סוריאליסטית לגמרי יש לומר .
    וכתובה בלשון פיוטת ולא נמלצת .

    יופי של תיאור 
    למצב יוצא דופן לחלוטין .

    שבת מבורכת  

    אהבתי

  6. איזו הרפתקה, וכמה יפה כתבת!
    נהניתי מאד לקרוא ולהלך אתכם בשבילים הערפיליים של אירלנד. אני אוהבת את המסתורין של ההליכה בערפל.
    והתיש נראה לי בכלל זכייה במפעל הפיס. למי יוצא לראות (ולהבריח!) תיש סתם כך.

    אהבתי

    • אני חושבת שזה היה התיש היחיד שראיתי מימיי.  האמת שאפילו לא ברור לי אם היה ממה לפחוד  –  תיישים בכלל נוטים לאלימות?  הוא אמנם נראה מאיים,  אבל אולי היה פשוט סקרן…
      תודה.

      אהבתי

      • אצלנו בישוב היו פעם תיישים בפינת החי. למיטב ידיעתי האלימות היחידה שהם נקטו הייתה כלפי הולכי על ארבע אחרים שהיו בפינת החי, בעיקר כשהאחרים התעקשו לאכול את אותו אניץ קש שהתיישים חפצו, אלא אם כן אפשר לקרוא "אלימות" למצב שבו התייש היה נעמד על שתיים ומשעין את השתיים האחרות על אדם שבחר לעמוד במקרה מתחת לעץ התות בזווית שאפשרה לתיש, כשנעמד על שתיים, גישה נוחה לעלים.
        אולי התיש שנתקלתם בו הגיע בגלל הריח של התפוח…

        אהבתי

  7. אירלנד, כמו עוד כמה ארצות, היא ארץ שעושה לנו טוב בעיניים, הירוק הירוק הזה. אבל לי אישית קשה לחיות בארצות כאלה. חייתי באורגון שנה, והגשם הבלתי פוסק, והאפור פשוט דיכאו אותי.
    צריך למצוא מקופ בו הגשם יורד רק בלילה, או יורד חזק וקצר, אבל לאורך כל השנה. כך אפשר להנות מהירוק ןלא לסבול מהאפור.
    בעצם אני מכיר מקום כזה. צד הגשם של הוואי..

    אהבתי

    • זה כנראה באמת משהו אישי,  כי לי הגשם גורם בדרך כלל שמחה (בתנאי שאין ברקים ורעמים). 

      נכון שיש באירלנד  –  בעיקר בדבלין  –  איזו קדרות,  אבל אני חושבת שהיא נושבת לא ממזג האוויר אלא מההיסטוריה.  אני שואלת את עצמי לפעמים אם אחרי שאצלנו הבעיות יגיעו לאיזה פתרון (נניח שזה אפשרי)    –  האם גם כאן תורגש באוויר הקדרות של מה שהיה  –  ואם גם תיירים שיגיעו לכאן ישימו לב אליה.

      אהבתי

  8. זה באמת יכול להיות הזוי לראות אתכם צועדים על ראש ההר ומטריה מגוננת מפני הגשם.
    אגב קראתי גם את הפוסט הקודם, כרגע, מה שבזמנו היתה חובה לעדכן, הגענו, נחתנו וכד’ פתאום כבר לא.
    הורי ז"ל שגם "חסכו" לנו בקשו תמיד שנצלצל צלצול אחד והם כבר יבינו.
    חלילה וחס שכספנו יתבזבז על מילים מיותרות.

    אהבתי

  9.  אני מקווה שלא היית נעולה בקרוקס הורודות כשהגשם התחיל.
    לפחות במקרה שהתיש היה הופך לתוקפני אפשר היה לזרוק עליו תפוחים.

    כרגיל, קטע שכתוב מקסים.

    אהבתי

    • לא,   הייתי מצוידת בנעלי הליכה כנדרש (ועם הוורודות בכלל לא נעים לי לצאת מהבית,  בשביל זה יש לי  זוג אחר, ייצוגי ).

      אבל היה לנו רק תפוח אחד,  וגם אותו אכלתי 🙂
      תודה.

      אהבתי

    • גם אני בהחלט פחדתי  –  למרות שבעצם בכלל לא היה לי ברור אם תיש הוא חיה מסוכנת ואם היה בכלל ממה לפחוד.  אני עירונית ללא תקנה 🙂

      אהבתי

  10. לא ידעתי שהאירופאים משתינים…
    אני שייך לחבורה שמאוד אוהבת לטייל בגשם.
    אפשר לומר שכמעט כל טיולי להרים (לבד ובחבורה) הם בגשם.
    תענוג לכת בגשם…
    וברכות רבות לשנה של אור ושימחה

    אהבתי

  11. אולי סוריאליסטי, אבל יפהפה. הזכרת לי עכשיו למה אני אוהבת סוריאליזם.
    אגב, חשבתי לרגע, האם הסרט הערת שוליים הוא סוריאליסטי?
    שתהיה לך שנה טובה ויפה מאוד!

    אהבתי

    • מעניין שאת שואלת דווקא על "הערת שוליים":  ראיתי אותו רק בשבת האחרונה.
      אני לא חושבת שהוא סוריאליסטי.  אבל למרות שאהבתי אותו,  נראה לי שהיו בו כמה חורים מטרידים בעלילה…

      שנה נהדרת גם לך!

      אהבתי

כתיבת תגובה