כשהייתי כבת שש, קנה אבי לאמי שעון יד קטן,  מתוצרת שוויצרית.  ברוח הימים ההם,  היה השעון קטן ועדין,  בעיצוב קלאסי וסולידי מאד:  לוח לבן, מחוגי זהב,   ורצועת עור פשוטה.  אני זוכרת  שהלכתי עם אמי אל השען וראיתי איך הוא מפרק את השעון ומגלה לעין כל את הסדרה השלמה של גלגלי השיניים הקטנים שבתוכו,  אף הם מזהב טהור, מופעלים על ידי בורג וסובבים שם בשקדנות מדוייקת,  זה אחר זה,  זה בתוך זה  (ובלי שום בטריה.  השעונים האלה של היום ,  עם שני גלגלי שיניים  ובטריה וחוטי חשמל,  הם ממש מדכאים).

אמי ענדה את השעון הזה במשך עשרות שנים,  עד שלעת זיקנה חשקה נפשה בסווֹטש,  עם בטריה,  כדי שלא תצטרך להיאבק מדי ערב בבורג הזעיר של השעון הישן.  לבקשתה,  הלכנו אתה לקניון,  ובחרנו שם,  יחד אתה,  שעון "של ימינו",  נחמד ומדוייק,  מפלסטיק, עם בטריה.  את השעון הישן שקנה לה אבי הניחה על צד.

עכשיו,  כשנפטרה אמי,  עברנו על חפציה,  ולקחנו חלק מהם לשימושנו.  לקטנה שלי,  שהתבוננה בתהליך הזה בחשדנות מסויימת,  הסברתי כמיטב יכולתי,  שאין בכך "חלוקת שלל":  סבתא בוודאי היתה שמחה לדעת,  שחפציה מצאו להם בעלים חדשים מתוך המשפחה,  ושנכדתה האהובה (והיחידה!) עונדת את אחת השרשראות שלה, וכדומה.  הקטנה התרצתה,  בסופו של דבר,  לשמחת לבי.

את שעון הזהב שקנה אבי לאמי ביקשתי בשביל עצמי.  לקטנה הסברתי את נפלאות הבורג (אחרי שהביטה בי בזלזול השמור אצלה עבור שאריות הפלטה מעידן הדינוזאורים ואמרה לי:  "מה זאת אומרת בלי בטריה?  אז איך הוא עובד??").  היות שיש לי,  ככלל,  השפעה רעה מאד על שעונים (הם מבלים בחברתי יום יומיים,  שוטפים אתי כלים,  ומתחילים מיד לקרטע.  אפילו שעון הלוֹנזִ'ין הנחשב שקנה לי ראש המשפחה,  בייאושו הרב,  אינו שורד את צוק העיתים   –  אף כי השען,  בכל פעם שאני לוקחת אליו את הלונז'ין הנ"ל לתיקון,  מתמוגג מיד:  "הו,  איזה שעון!")    –  ובכן,  בשל ההשפעה הרעה שיש לי על שעונים בכלל,  אני משתעשעת בתקווה שדווקא השעון הישן-נושן הזה שקנה אבי לאמי יחזיק מעמד.  כבר כל כך הרבה עבר עליו במשך כמעט יובל שנים  –  הרי לא ייתכן שלא יוכל לעמוד גם בשירות שיצטרך לתת לי?

ובכן,  ראה נראה.  בינתיים הוא עוד שורד,  סוס קרבות ותיק שכמותו,  ואני מותחת בדבקות רבה את הבורג שלו כל ערב,  לפני השינה.  בין לבין, אני משתעשעת במחשבה הבאה:

אולי,  בעוד כך וכך (עשרות?) שנים,  תכתוב הקטנה שלי פוסט בבלוג העתידי שאולי יהיה לה,  בזו הלשון:

"כשהייתי כבת שמונה,  קנה אבי לאמי שעון לונז'ין שוויצרי  בעיצוב קלסי,  עם בטריה אחת בלבד,  בלי חוכמות.  אמי התלוננה עליו תמיד שאינו מדוייק,  אבל זה היה פשוט מפני שלא ידעה לשמור על שעונים.  למרות הכל, ולמרות העובדה שניסתה,  במוזרותה,  להשתמש בשעון ישן וחסר בטריה (!) של סבתי,  הלונז'ין הזה שקנה לה אבי החזיק מעמד אצלה במשך עשרות שנים.  עכשיו,  שהיא כבר איננה,  ביקשתי לקבל את השעון לידַי.  הוא באמת יפהפה,  אפילו היום,  ואני מקווה שישרת אותי כהלכה." 

וכך הלאה וכך הלאה.

עולם כמנהגו נוהג,  וגלגלי הזמן מוסיפים לנוע בשקידתם האינסופית.  ממש כמו גלגלי הזהב הקטנים בשעון שקנה אבי לאמי,  אותם גלגלים שראיתי אז,  בילדותי, מהופנטת לגמרי,  בביקורי עם אמי אצל השען.

36 מחשבות על “

  1. יחסי עם שעונים גם כן מיוחד ביותר. קרה לי כמה פעמים שכאשר התרגשתי מאד לפני בחינה או משהו דומה, השעון שלי נעצר בדיוק אז. חשבתי שיש להחליף בטריה, אבל הוא המשיך אחר כך כרגיל. אז ישנו אורי גלר שמכופף כפיות, וישנה קורדליה שעוצרת שעונים…:-P

    אהבתי

    • כן, זה מוכר לי. או, למשל, כשנוסעים לחו"ל עם שעון במצב טוב, עם בטריה חדשה, ומיד עם הנחיתה ביעד מתברר, שהשעון שבק חיים…

      אהבתי

  2. אחחחח..פוסט כלבבי
    אחרי שסבא שלי נפטר לפני עשרים ומשהו שנים ירשתי את שעון הדוקסה שלו שגם הוא כמו השעון של אימך עבד עם בורג שזקוק למתיחה
    כך וכך שנים מתחתי,עד שהתקלקל או אבד,אני כבר לא זוכר
    אני לא הייתי מסוגל ללכת בלי שעון,אבל לפני שנה ומשהו עשיתי מעשה והסרתי את השעון מהילד לגמרי
    יש לנו בבית שעונים,בעבודה  יש שעון,באוטו יש שעון ובפלאפון יש שעון
    לכן ויתרתי על שעון יד
    ואני עומד בזה

    אהבתי

    • אני זוממת לעשות משהו דומה. אני כבר אפילו עומדת בזה לפעמים. שהרי יש שעון גם על המיקרו, ועל הוידיאו, ועל הממיר של הכבלים…

      אהבתי

  3. יופי של זכרון . יופי של פוסט .

    גם הנכדים שלי לא קולטים איך הסתדרנו עם השעונים הענתיקות הללו. ואיך הסתדרנו בלי עוד הרבה דברים שנראים להם כאילו בלתי אפשרי בעליל ,להסתדר בלעדיהם …..

    אהבתי

    • זה מזכיר לי את הספור האמיתי על אב צעיר שלקח את ילדיו לביקור במושב והראה להם שם צב על איזה שביל והם שיחקו אתו ועקבו אחרי הליכתו האיטית, הלוך ושוב על השביל (הו, הצב המסכן בטח התעייף כהוגן). כשנמאס להם, הם שאלו: "טוב, אבא, איך מכַבִּים?"

      אהבתי

  4. את מזכירה לי נשכחות, השמות האלה היו שם דבר.
    בעלי ירש שעון דוקסה עשוי זהב מאביו, הוא מונח כאבן שאין לה הופכין, למרות שבעלי פריק של שעונים ויש לו מבחר לא קטן. השעון הזה הוא רק למזכרת ואני חייבת להודות לא מזכרת שהוא שמח בה, כי היחסים בין אביו ובינו לא היו משהו הוא אפילו לא קרא לו "אבא". מערכת יחסים סבוכה של האב עם כל המשפחה אבל זה כבר סיפור אחר. 
    לי היה קטע עם שעונים, אף פעם לא ענדתי, כששאלו אותי מדוע אני נטולת שעון, השבתי שכשבעלי לעתיד יקנה לי שעון זהב אז אענוד.
    לימים בעלי קנה לי שעון זהב והגנב (כן כבר אז) חמד אותו. כיום אני עונדת שעון מעולה שקבלתי מתנה מהבן לפני שנים מספר, רק בגלל שהוא קנה לי.

    אהבתי

  5. מרגש למדי.
    הערכתי לא מזמן שתוך זמן מה שעונים יוותרו רק כפריט נוסטלגי. אבל אולי עדיין יש לפוסט העתידי הזה סיכוי להיכתב…

    אהבתי

    • עם כל שפעת השעונים שיש מסביבנו, כבר באמת כמעט שאין צורך בשעוני יד. אבל איכשהו ממשיכים לייצר אותם במרץ רב, ומסתבר שגם ממשיכים לקנות (כי ממתי זה קונים רק מה שצריכים?).
      בעתיד, אולי הם יעבדו על אנרגיה סולרית, או משהו?
      ותודה.

      אהבתי

  6. פוסט מקסים 🙂
     
     
    גם לי היה פעם שעון עם קפיץ. בעצם, השעון היחיד שהחזיק אצלי הרבה שנים. האחרים איכשהו נעלמו לי מהיד. כבר כמה שנים שאני בלי שעון. מסתכלת על ידיים של אחרים או על הסלולרי
     
     

    אהבתי

    • אני חושבת שאנסה להשתלב גם כן בסידור כזה. כמו ששלי כתבה פה למעלה, שעונים הם מדוייקים רק כשאין עונדים אותם.
      רק כשאני מלמדת בכתה אני חייבת שעון. את הסלולרי אני הרי מכבה, והתלמידים – יש להם תפיסת זמן מאד נזילה, קשה לי לסמוך על השעונים שלהם: כשהם מאחרים בתחילת השיעור, זה בגלל שהשעה עוד לא הגיעה. כשהם ממהרים להתעופף בסופו, זה בגלל שהשעה הגיעה מזמן. וכך הלאה…

      אהבתי

  7. מוכרים לי השעונים של פעם…לדעתי אמא שלי עדיין משתמשת באחד כזה. כמובן, תוצרת שוויץ …
    אני הפסקתי ללכת עם שעון. סתם לא נוח.

    אהבתי

  8. פוסט פשוט מקסים, מקסים..אהבתי במיוחד את הקטע העתידי עם הקטנה..
    איני עונדת שעון קרוב לשנתיים מאז שהבטריה הלכה לעולמה..
    אני שולטת בזמן וזה פשוט כיף..
    חושבת שלא הייתי מוותרת על השעון לו זו היתה מזכרת מוחשית יומיומית על גופי מהוריי..
     
    לילה טוב לך>:D<
     

    אהבתי

  9. ההמשכיות הבין-דורית הזו..
    אני זוכרת את הפרצוף של ילדתי כש’פרקנו’ את הבית של אמא שלי.
    גם היא בהתחלה חשה לא נוח עם זה שמחלקים את הרכוש של סבתא, (מעין חגיגה על השלל) אבל אחר כך היא הבינה שזהו מנהגו של עולם ואם החפצים של סבתא ממשייכם לחיות אצל מישהו אחר – אז אין מופלא מזה
     

    אהבתי

    • כן, זה נראה לנו מובן מאליו, אבל כנראה שאנשים צעירים מאד נרתעים מזה, וזה חשוד בעיניהם, ברגע הראשון, כחלוקת שלל.

      אהבתי

כתיבת תגובה