בעצם,  בשעות הפנאי שלי (שאינן) אני אמורה לקרוא את "עדן" מאת יעל הדיה,  שכתיבתה,  ככלל,  חביבה עלי.  אבל "עדן" הנ"ל הולך ומתארך,  ועוסק בפירוט בעניינים שהייתי מוותרת עליהם,  ויש שהוא עולה קצת על עצבי.  על כן אתמול התחלתי לערב מין בשאינו מינו,  ולקרוא,  לסירוגין,  גם את "יונה ונער" של מאיר שלו.

היו זמנים שבהם לא הייתי מרשה לעצמי דבר שכזה בשום פנים ואופן.  בקפדנות ובאיטיות שאין למעלה מהן הייתי קוראת ספר אחד עד תומו,  ורק אז עוברת לבא בתור אחריו (גם אם זה האחרון דיגדג את סקרנותי זמן רב). אבל עם השנים ריככתי קצת את המשמעת החמורה הזאת.  יש כל כך הרבה ספרים, והזמן הרי אינו מצרך שמצוי בשפע.  גם בעבודה,  כידוע,  יש לקפוץ לא אחת מכאן לשם ובחזרה,  לקרוא חצאי דברים,  למלא שבעים ושבע מטלות בבת אחת ולסירוגין… הגיע הזמן שגם בקריאה של פנאי אלמד לפזר את תשומת הלב בין כמה עניינים,  לפי הרצון והצורך.

וב-"יונה ונער"   –   אמו של יאיר נותנת לו כסף כדי שימצא לעצמו בית כלבבו.  בית ישן,  היא אומרת לו. "ביישוב ותיק,  שהעצים לידו כבר גדלו."  וגם מסבירה למה:   "עצים גדולים,  יאיר,  אל תשכח.  הרוח בעץ גדול שונה מהרוח בעצים צעירים." (עמ' 24).

וזה לגמרי נכון.  רוח סתו היום בחוץ,  בצהרי היום.  כשהיא נושבת בעצים הגדולים (דקלים,  ואחרים) בחצרות וברחוב,  מעורר קולה געגועים,  וגם תקווה קטנה,  שעורגת אל הגשם הראשון.  אולי בשבוע הבא.

35 מחשבות על “

  1. לא הצלחתי להתחבר לאף ספר של הדייה
    היא כותבת באריכות ובסוג של טרחנות,לכן לא ניסיתי את הנ"ל בכלל
    נו,את יונה ונער,של שלו,מאוד מאוד אהבתי
    והיטבת כרגיל לחבר את  הסתיו שבפתח לרוח הספר

    אהבתי

    • אני דווקא אוהבת את מה שהיא כותבת, בדרך כלל, למרות המשפטים המאד ארוכים (לפעמים חצי עמוד!) והמבנה הכללי המבולגן – אבל אפשר היה לכתוב אותו יותר קצר…
      על "יונה ונער" שמעתי רק דברים טובים, והרבה, ובינתיים אני מסכימה עם כל מה שאמרו עליו.

      אהבתי

  2. אני אוהבת לקרוא ספרים באופן מבולגן. זאת אומרת להתחיל באמצע, לראות אם זה מושך, לקרוא את הסוף לפני ההתחלה וכו’. אם ספר לא מוצא חן בעיני, אין שום סיכוי שאתענה לגמור אותו.

    אהבתי

  3. את כבר לא תחזרי לספר של הדיה, עד שלא תסיימי את "יונה ונער" שהוא מושך וקריא ומתעכל מהר. התחלתי לקרוא ולא עזבתי. את "עדן" לעומת זאת, לא צלחתי. ובאמת, היום אחר הצהריים חשתי סתו ממש. עוד מעט גשם, איזה כיף לנו. 🙂

    אהבתי

    • האמת היא ש"עדן" אינו קשה לקריאה, למרות בלגניו הטבעיים, אבל יש שם כמעט שבע מאות עמודים, ולדעתי אפשר היה לוותר על חלקם… 🙂

      אהבתי

  4. יש בחוץ אוויר של סתיו. אמנם העץ בחוץ הוא רק בן חמש עשרה, אבל עושה את מלאכתו נאמנה 🙂
     
    גם אני בדרך כלל קוראת מסודר, ספר אחרי ספר. עם הריכוז האפסי שלי, שני ספרים ביחד יעשו לי סלט בראש. ספר שהפסקתי כדי לקרוא אחר – רוב הסיכויים שלא אחזור אליו (אם כי זה קרה לי לעתים מאוד נדירות)
     
    לא מכיר את הדיה. אבל ספרים טרחנים מיגעים אותי (נסי לדלג על עמודים 8-))
     

    אהבתי

  5. בלי היסוס מדלגת על עמודים שאינם מעניינים…ואם מוצאת שמדלגת יותר מדי פשוט עוזבת..
    או שמתחברים לספר או לא..
    ואני ספר ספר בעיתו..
     
    ומקווה כמוך שהיורה כבר יגיע ..
     
    לילה טוב לך>:D<

    אהבתי

  6. לא מסוגלת לקרוא במקביל 2 ספרים, לא רק שאתבלבל, אני מאלה ששוכחים אחרי רגע את העלילה (ברב המקרים) כבר היו מקרים שחזרתי לקרוא בכריכה את התקציר בכדי להזכר על מה היה הספר (אוי לבושה)
    אני גם מאלה שאם אני אמות משעמום, אני חייבת לסיים אותו, לא מדלגת, אפילו לא על שורה כי אולי דווקא בדפים שפסחתי עליהם מסתתר הענין האמיתי.
    חרגתי ממנהגי זה רק בספר בסימן ונוס, חטפתי את הג’אננה לקראת הסוף ועזבתי.
    נכון שנורא רציתי שיגיע הסתיו? אז זהו שעכשיו אני קצת מתגעגעת כבר לאור הקיץ הבהיר…
    נו מה לעשות? כזו אני.

    אהבתי

    • הרי לך דוגמא לשכחנות שלי, לא מדובר בספר בסימן ונוס, שכחתי בכלל על מה הספר, אלא על הספר צופן דה וינצ’י וגיליתי את זה במקרה שכששמעתי שאלת טריויה על הספר. המצב שלי עגום, אם הזכרון שלי במצב כזה מחפיר.
      😦

      אהבתי

      • נו, אבל אם לא אהבת את זה, ברור ששכחת. לו היית אוהבת את הספר מאד, היית זוכרת כמה דברים, גם אם לא הכל. אני בטוחה.

        אהבתי

  7. איך עשתה לי חמים בלב התקווה שעורגת לגשם הראשון… והנה הוא מטפטף בחוץ.
    קראתי את "תאונות" של הדיה ודי אהבתי למרות שיש בו עגמומיות. ב"יונה ונער" התענגתי על הקריאה אבל. אבל גדול, ואולי אפרט יותר אם תרצי, אחרי שתסיימי לקרוא.

    אהבתי

    • היה טפטוף הגון מאד אחר הצהרים בכל איזור המרכז, וכפי שהבנתי, הוא תפס את החזאים כשהם לחלוטין לא מוכנים (הקדים ביומיים, למגינת ליבם…).
      אהבתי את "תאונות" (והוא מוכרח להיות עגמומי, כי הוא מתאר דברים עגמומיים), וגם את "חיי כלב" (נדמה לי שזה היה שמו) – אבל "עדן" הוא קצת ארוך ועיקש בשבילי. אבל לא ויתרתי עליו – שוב אשוב. ואשמח מאד לקרא את מה שרצית לכתוב על "יונה ונער", אפילו לפני שאגיע לסופו (כי אני קוראת לאט מאד).

      אהבתי

      • טוב, הנה. אז קודם כל, מאיר שלו כותב במילים יפות ומתאר היטב את תהליכי בניית הבית (אני מכירה קוראים שממש התמוגגו מהפירוט), אבל הדמויות קצת… שטוחות. מה שהפריע לי במיוחד ביאיר הוא העריריות שלו, איש שחי את חייו כאילו סתם, ובסוף הספר אחרי שנגמרת העלילה הוא מת בדרך סתמית ופתאומית. האם יש כאן איזו ביקורת על הציונות, על מדינת ישראל?
        אני, ובוודאי שמסיבות אישיות, הייתי כותבת אחרת יתום פלמ"ח. אבל זה כנראה בגלל שאני בת של יתום פלמ"ח, שגדל בלי אבא ושאחיו הצעיר נולד אחרי שהאב נהרג.
        יאיר הוא כל מה שנשאר מהאיש הזה, ה"תינוק". איך זה שזכרו הוחרש לגמרי? לא עולים לקברו, לא מציינים את יום נפילתו, אין תמונה שלו בבית? אני חושבת, שדווקא כשאין זכרונות אישיים מהאיש שנפל, הטקסים האלה נהיים יותר משמעותיים.
        ואם יאיר כל כך דומה לאבא שלו, למה יש תחושה שאמא שלו מאוכזבת ממנו?
         
        מקווה שלא קלקלתי לך את הספר

        אהבתי

      • לא קראתי מספיק כדי לתת תשובות. אבל מה שהיה משונה לי, זה שהדמויות של האבא והאמא, ובמיוחד הסוג של חוסר ההתאמה ביניהם, הזכירו לי כל כך את דמויות האבא-אמא בספרים של עמוס עוז, ונראו משום כך מוכרות כל כך… אולי היו הרבה משפחות כאלה בימים הרחוקים ההם.
        כשאגיע לסוף הספר, אולי אחכים…:-)

        אהבתי

      • היום גמרתי לקרא את הספר, ואני עונה. מאד נהניתי מהקריאה. הוא כתוב יפהפה. אבל איננו נקי מפגמים.
        יש משהו לא אמין בכל המסגרת: הכל מסופר מפי יאיר – גם דברים שבעצם לא ייתכן שיידע – ובסוף מודיע מישהו אחר, שהוא בכלל נהרג בתאונה. הכל ייתכן בסיפור, כמובן, אבל איכשהו מוזר למצוא שאיזה מספר שאליו התוודענו רק באחרית הדבר מודיע לנו פתאום שהמספר שהיכרנו במהלך כל הספר איננו עוד בין החיים.
        יש משהו שטוח בחלק מן הדמויות. מהו הדבר שמפריד כל העת בין תרצה ויאיר, למשל, למרות אהבתם, לא לגמרי הוברר לי. יחד עם זאת, חלק מדמויות המשנה משורטטות נפלא – למשל משולם פריד, והדוקטור לאופר – ובדייקנות נהדרת, כולל הצגה מאד אמינה של השפה שבה הם מדברים.
        התינוק והילדה מוצגים כל הספר כחסרי שם, בין היתר כדי שאפשר יהיה להפתיע אחר כך את הקורא ולגלות מי הם. התינוק לא הונצח כי לא נשאר מי שינציחו – פרט לילדה, שחייה נהרסו עם מותו. ובעצם זכה להנצחה מלאה – על ידי ילד שנקרא על שמו, ועל ידי ספר שחובר על אודותיו.
        המשך תיכף.

        אהבתי

      • סוף הנאום:
        נשארו כל אותם דברים שלא הבנתי לאשורם, ושאולי הפריעו גם לך: מדוע היה חשוב כל כך לפרט את הדמיון הפיזי של יאיר לבני משפחת פריד? יש כאן משהו שפיספסתי?
        ומה באמת היה היחס של אמא של יאיר אליו? לא ממש חשבתי שהיא מאוכזבת ממנו, אבל משהו לא ברור מרחף על כל יחסה למשפחה שלה, ובדמות שלה רב הנסתר על הנגלה. יש מין הרגשה שהעניין הזה לא מעובד עד הסוף.
        וגם החלום של יאיר על היונה (וגם לאמא יש שם איזה דו שיח הזוי עם היונה הבלגית) – הייתי מוותרת עליו.
        מתיאור הבית לא התמוגגתי עד כדי כך, אבל תיאור הציפורים הנודדות יפהפה בעיני. והסוף ההוא, עם תמונת הילד בתחנת הרכבת, יפה כל כך ועצוב.
        בקיצור: מאד אהבתי – ומגרעות הן מן הסתם תופעה בלתי נמנעת. אבל שמחתי על ה"ספויילרים" שכתבת כאן, כי בזכותם קראתי אחר כך באופן מאד ממוקד.

        אהבתי

  8. לא מסוגלת לקרוא שני ספרים ביחד. הלוואי ויכולתי. אני חושבת שזו מתנה אדירה.

    לפני כמעט שנתיים היה, אבל, ספר, שלא סיימתי. ובצדק.

    אהבתי

  9. אני חולה ספרים, ואני חושב שאין בהכרח קשר לסדר.
    בדרך כלל אני צולח את כולם אבל במהירויות שונות.
    אני קורא 3-4 ספרים במקביל, בנושאים שונים. כשספר מסויים מוצא חן בעיניי, אחרי שאני מסיים אותו, אני עושה אתנחתא בקריאה, על מנת לתת לדמויות לחיות עוד קצת בתוך ראשי.

    אהבתי

  10. ערב טוב עדה
    אילו לא עזבת את ההדיה , לא היית עושה אנלוגיה בין הרוח של אמא של שלו ובין הרוח הסתווית של אותו היום . זה מאד יפה בעיני .
    שמחה שלמדת לוותר לעצמך.ששינית ממנהגך .

    הרגלי הקריאה שלי ,נלוזים .אני בכלל מתחילה מהסוף …
    לעולם איני מוותרת על ההקדמה . ממש פיצול אישיות .
    יונה ונער עזבתי אחרי שלושים עמודים .
    אי אפשר לדבר על ספרים באופן כללי . יש ספרים . ויש ספרים . כאלה שנצרבים בזכרון . וכאלה שאני עוזבת ללא יסורי מצפון .
    הכי אני אוהבת את אלה שמשאירים אותי ערה רוב הלילה …

    אהבתי

    • אהבתי את תיאור הרגלי הקריאה שלך…
      אני חושבת שאם אנחנו לא קוראים רק לצורך סיפוק הסקרנות שלנו לגבי התפתחות העלילה – אלא גם בשביל דברים אחרים, כמו ההנאה מהיופי שבכתיבה עצמה, וחכמת החיים הנלווית לסיפור – באמת שאין צורך להיות כל כך קנאים לגבי סדר הקריאה. אפשר בשקט להתחיל מהסוף. אני עשיתי זאת יותר מפעם אחת, והנאתי לא נפגמה. יתרה מזו: אחר כך לא פעם חזרתי וקראתי הכל מהתחלה.
      ובכלל, עדיף לא לעשות שום דבר בקנאות רבה מדי….

      אהבתי

    • אני אוהבת את הטיפול שלה בבעיות בין דוריות, של גיל הביניים שכלוא בין ילדים מתבגרים מצד אחד והורים מזדקנים מצד שני. אני חושבת שהיא מטפלת העניין הזה היטב. אבל הספר "עדן" מייגע קצת מבחינות אחרות. אני ממשיכה לדלג בין שניהם, פעם זה ופעם זה…

      אהבתי

כתיבת תגובה