שוב יורד הערב על החצר בדיור המוגן.    הפעם אנו יושבות,  רק שתינו,  על המרפסת האחורית.  שוב נדלקים הפנסים הראשונים בתוך השיחים שבצידי השביל,  ושוב אני שואלת את עצמי,  אם אורם העדין דומה יותר לצהוב או לוורוד.  מסביבנו רובץ השקט.

ואז היא אומרת לי:


– "אתמול,  כשהתעוררתי,  לא יכולתי לזכור מה קרה לאבא ואמא שלי.  איך הם מתו."


אני מחכה.  אינני אומרת דבר.


– "זה קורה לי לעיתים,  לאחרונה,"  היא ממשיכה.  "הדמות של אבא שלי מתבלבלת עם מישהו אחר.  לרגע חשבתי,  שאבא שלי הוא זה שמת בגיל מבוגר,  אחרי מחלה קשה."


עודני מחכה.  מקשיבה.


– "חשבתי שהוא מת ממחלה.  אבל איך מתה אמא שלי  -" היא מוסיפה בתהייה,  "-  את זה לא הצלחתי לזכור בשום אופן."


– "בוודאי לא היית ערה לגמרי,"  אני מציעה הסבר.  "היית רדומה,  מן הסתם.  חלמת שאינך זוכרת."


– "בוודאי,"  היא מאשרת.  "זה היה חלום.  ואז ראיתי פתאום את התמונה הזאת של הבור,  עם כל הגופות בפנים.  את יודעת.  ואז זכרתי בדיוק מה קרה להם.  לשניהם."


– "כן," אני אומרת.


– "אם כי אינני יודעת בדיוק,  איך זה קרה,"  היא מתעקשת.  "לא נודעו לי שום פרטים."


– "נכון,"  אני אומרת.  "איש אינו יודע בדיוק."

עכשיו נדלק גם הפנס האחרון בצד השביל.  החשכה מסביב מתעבה.  קול קשקוש הסַּכּוּ"מִים מסתנן מחדר האוכל.  עוד מעט יגיע הזמן לעזור לה לקום ולהוליך אותה לארוחת הערב.


פתאום היא מעירה:


– "בעצם היו הגרמנים צריכים לשלם פיצויים גם על זה."


– "גם על מה?" אני שואלת,  משגיחה על קולי.  שלא יסגיר.  אני כבר יודעת מה היא עומדת לומר.


– "על זה שנשארתי יתומה כשהייתי עדיין אשה צעירה,"  היא מסבירה לי.  "לאנשים בגיל הזה עוד יכולים היו להיות הורים.  אבל ההורים שלי לא היו שותפים לחיי הבוגרים.  ואני לא זכיתי לראות אותם מזדקנים."


אינני אומרת דבר.


בשביל הסמוך מתקדם מישהו באיטיות מכאיבה,  שעון על ההליכון.  לצידו הולכת אשה צעירה ממנו,  תומכת במרפקו.  היא משתדלת להתאים את צעדיה לאלה שלו.


אני שותקת מאד.


הזכות לראות את הורינו מזדקנים.


הו,  יקירתי.  אין את יודעת  –  אינך יכולה לדעת  –  מהו הדבר שאת אומרת.

38 מחשבות על “

  1. קשה לנו לראות את הורינו מזדקנים, אבל זו בכל זאת זכות. במיוחד ביחס למי שלא זכתה.
    מאד מרגש. השתיקות שלך. החיים הרגילים שמסביב עם האורות, ובתוך כל זה הדרמה הנוראה הזאת. נורא נורא, והחיים ממשיכים בשלהם. התעתוע והתקהות הזכרון, חלום או לא חלום ואז הזכרון.
    עדה, הייתי שם אתך…….

    אהבתי

    • תודה.  זה באמת עצוב,  גם בחיים.
      איכשהו,  בעקבות שיטוטים שלי בבלוג שלך,  קשה לי לתאר לעצמי אותך בהקשר של פוסט עצוב…
      למרות שאני יודעת,  שגם כשכותבים בסגנון מבודח,  יכולים לפעמים להיות עצובים בהחלט.

      אהבתי

    • תודה.
       
      >:D<
      לא יעזור,  אפילו כשההקשר עצוב,  הפרצופון המחייך חמוד יותר,  אז אני משתמשת בו באופן גורף,  בלי להתחשב במצב הרוח…

      אהבתי

  2. בעדינות ובזהירות שירטטת תמונה בהירה ועצובה.
    לא קל לחוות זאת.
    נראה לי שהעבר הרחוק הופך עבורה קרוב. הזכרונות אותם קברה שבים להעסיקה. הכאב הזה שאין שום דרך לרפאו. תחושת האובדן והיתמות.
    כתבת יפה ונוגע.

    אהבתי

  3. אולי טוב שהיא לא יודעת מה היא אומרת.
    לפני שמגיעים לשלב הזה, יש קטעים יפים יותר בזיקנה. למשל: להיות סבא וסבתא. ההורים שלה בטח לא זכו אפילו לזה.

    אהבתי

    • אני בטוחה שהיא התכוונה לקטעים היותר יפים. וההורים שלה לא זכו באמת גם לזה. הם היו ממש צעירים (טוב, הכל יחסי), ולא היו להם נכדים.

      אהבתי

  4. ואני חושבת על אמא שלי
    שככה נעשה יתומה בגיל כל כך צעיר
    ועם התחושה הזו של החסר גדלנו אנחנו בבית
    משהו שאי אפשר לתאר אותו. הוא פשוט איננו.
     
     

    אהבתי

    • עד תקופה מסויימת בחיי, זה נראה לי כמעט נורמלי לגמרי. אולי מפני שרבים בסביבתי היו במצב דומה. היה בארץ דור שלם של ילדים שלא היו להם סבים וסבתות – ועכשיו יש כאן הרבה אנשים זקנים וחולים שאינם מכירים בכלל את נושא ההתמודדות עם הורים מבוגרים, כי הם לא ראו את הוריהם מזדקנים. זה מסבך את הדברים לא פעם, ומעורר גם הרהורים נוגים על העובדה, שלפשעים גדולים יש השלכות לא פשוטות שמתפרשות על פני עשרות שנים.

      אהבתי

  5. אמא שלך צודקת…היא מדברת מתוך געגוע ואת מתוך חמלהובכל זאת את זו שעוזרת לה להזדקן בכבודוהיא זו שמודה לך!

    אהבתי

    • הכוונה שלה היא, אני חושבת, בדיוק מה שהיא אמרה. זה פלח חיים שהיא לא מכירה. היא מתארת לעצמה שזה בטח היה צריך להיות משהו נהדר. מעולם לא היו לה כלים כדי להבין שזה לא תמיד נהדר – כי פשוט החלק הזה של החיים נגזל ממנה.

      אהבתי

  6. כשאת רואה אותה כמו שהיא היום המשפט שלה מעורר קונוטציה אחרת, של הקושי בהזדקנות (ובהתרחקות מבחינת מה) לעומת החסר הגמור בה. עדיין השיחה הזאת נראית כמו מתנה קטנה, כמו הוכחה לכך שהקושי הזה עדיף על החסר המלא.

    אהבתי

  7. כתוב ברגישות, בזהירות, ובכשרון רב.
    הרגשתי שאני הולכת בין המילים (לא הטיפות) מחשש ליפול לתוך בור עמוק של עצב. מרגישים את משקלה של כל מילה.
    גם אני חשבתי שאני קוראת פרק מתוך ספר. כל כך יפה (עד כמה שזה מוזר לי להגיד יפה על כאב).

    אהבתי

  8. היתמות היא קשה.. געגוע אינסופי ..פצע שמעולם לא הגליד..
    בתיאורך הרגיש הצלחת להעביר אלי את העצב שחשה אמך..
     
    אכן זו זכות לראות את הורינו בהזדקנותם למרות הקושי  בכרוך בכך..והקושי הוא רב..
     
    תודה לך ובוקר טוב>:D<

    אהבתי

  9. וזו עדיין זכות.
    לא כל זכות מביאה רגיעה ויופי.
    לא כל זכות קלה למימוש.
    ועוד יותר זו זכותה שלה לזכות בך…
    ועדיין מצבהעצוב ואכזרי… אני יודע.
    (אני גם זוכר…)

    אהבתי

    • כן, עצוב ואכזרי, כדבריך. מצד שני צריך תמיד לזכור, שזה המהלך הטבעי של הדברים. כשזה נעשה אחרת, שלא כדרך הטבע (כמו שקרה לדור של המלחמה) – זה עוד יותר גרוע.
      ותודה.

      אהבתי

כתיבת תגובה