על הבלוגים

הוותק שלי בישרא-בלוג קצר למדי   –   פחות מחמישה חודשים,  אבל על בלוגים שמעתי כבר קודם לכן,  והרעיון של ניהול יומן באינטרנט עורר בי תמיד תמיהה קלה,  שלא לומר חשדנות:  יש סתירה מובנית בין האינטרנט לבין כתיבת יומן.  יומנים,  כפי שלמדתי להכירם בילדותי,  אמורים להיות משהו מסוג "יומנִי הסודי",  שכותבים בו מחשבות כמוסות,  ואז נועלים אותו במנעול מוזהב קטן וטומנים אותו בעמקי המגירה,  ובהמשך מתקוטטים עם האחים הקטנים שמצאו,  וקראו,  וגילו…   אבל עם הזמן גיליתי,  שלסתירה בין "יומן" לבין "אינטרנט" יש כמה וכמה פתרונות יצירתיים,  וכי היומנים הללו משגשגים ופורחים למרות הבעייתיות הגלומה בהם.


 


בספרו סיפור על אהבה וחושך מספר עמוס עוז,  כי בירושלים של ימי ילדותו כולם כתבו וכתבו.  ולמרות השינוי הגדול שחל בחיינו מאז,  דומה שעניין זה לא השתנה.  גם היום,  רבים כותבים וכותבים.  ניהול יומן,  או בלוג,  גם אז וגם היום,  אולי אינו משקף רק את הצורך להביע סודות כמוסים,  אלא גם את הרצון להתבטא ולדעת שיש מי שקורא ומבין.  וכבר נאמר לא פעם,  שגם רבים ממי שכתבו יומנים מן הסוג הישן קיוו בסתר ליבם, שמישהו ימצא ויקרא אותם.


 


בבלוגים רבים שקראתי גיליתי פן פחות מוכר של החברה הישראלית.  מצאתי הרבה פירגון שלא חשדתי בקיומו,  ושאינו בא לידי ביטוי בתקשורת הקונבנציונלית.  גיליתי הרבה רצון טוב,  תשומת לב,  עזרה הדדית ותמיכה.  אפילו נימוסים,  שבאים בין השאר לידי ביטוי בהקפדה של רבים להגיב לתגובות שקיבלו.   (מובן שיש גם גילויים אחרים,  של גסות רוח,  אפילו של שנאה.  אבל הם יחסית מועטים,  וכבר נדונו במקומות אחרים.)


 


מצאתי גם הרבה כשרונות כתיבה:  אנשים שיודעים לספר על מחשבותיהם ורגשותיהם,  ועל אשר קרה להם,  אפילו בחיי היום יום,  מתוך כישרון-הבעה לא מבוטל,  בכתיבה מלאה הומור ורגש.  אני תוהה אם המורים להבעה בבית הספר התיכון יודעים על כך.  דומה שכמו בהרבה עניינים אחרים,  הדור אינו פוחת והולך.  הרגלי הכתיבה-לאור-העששית של ירושלים-שלפני-קום-המדינה לא עברו מן העולם.  הם רק החליפו מֶדיום. 

20 מחשבות על “על הבלוגים

  1. כן, זו תופעה בהחלט מעניינת. הייתי ביום עיון באוניברסיטה הפתוחה שמרצים מתחומים שונים ניסו להתייחס לתופעה. כולם אמרו שזה משהו חדש, לא מוכר, לא "נחקר" עדיין.
    דיברו על כך שהמדיום הזה נוח לאנשים מופנמים ולא בולטים בחברה שכך יכולים להתבטא.
    הפירגון והעזרה ההדדית גם הם בולטים, ובנגוד בולט לחברה שמחוץ לאינטרנט.
    אני (דעתי האישית) השוויתי את הפירגון הזה לשני כלבים שנפגשים ומכשכשים בזנב תוך שהם סובבים אחד סביב השני. סליחה על ההשוואה אבל יש בזה משהו שקורה בין זרים שנפגשים בצורה הוירטואלית הזאת ורוצים לאותת זה לזה: אני ידיד, אני לצידך.
    אולי?
    מה את חשובת על זה, עדה? נראה לי שתארת את התופעה אבל לא ניסית להסביר אותה.

    אהבתי

    • נדמה לי שניסיתי לתת הסבר בעניין הצורך התמידי שיש לאנשים בכתיבה ובקבלת משוב.
      בעניין הפירגון – אני חושבת שיש כאן, כמו בכל דבר אחר, יחסים של תן-וקח. אנשים משקיעים הרבה בעריכת הבלוגים שלהם, מצפים להתייחסות אוהדת ורצינית למה שהם כותבים, ומבינים שהם גם צריכים לתת יחס דומה לכתיבה של אחרים. שלא לדבר על כך שעם הזמן נוצרות גם חברויות אמיתיות, וחלק מן האנשים גם פוגשים זה את זה ומכירים היטב.
      ככלל אני חושבת שיש כאן באמת תופעה מעניינת מבחינה סוציולוגית, כי מדבר במגזר לא קטן של החברה שיצר לעצמו דרכי תקשורת ויחסי גומלין, עם שפה מיוחדת, ועם כללי התנהגות די ברורים, אפילו עם סנקציות שמופעלות כלפי מי שאינו מתנהג לפי הכללים.
      ובגדול – אני רואה את כל זה כדבר חיובי.

      אהבתי

  2. פרגון אמיתי, זה מה שאני מוצאת ברב הבלוגים. אני ממעטת לכתוב לכאלה שאינני מכירה(רק בשל קוצר זמן) אלא אם כן הם ממש מצליחים להרשים אותי
    ובכל זאת קצת חסרה לי הבקורת הכנה והאמיתית, בקורת של מביני עניין, שיאירו את עינינו.
    האם רק אני חושבת שרב הבולגרים הם צעירים או שרק אני במקרה נתקלת באלה?

    אהבתי

    • אני יודעת שעניין הביקורת הלא-מספקת מטריד אותך כבר הרבה זמן, ואני מניחה שההצעה של קורדליה כאן למטה היא באמת פיתרון אפשרי בשבילך.
      ממה שאני התרשמתי, רבים מכותבי הבלוגים אינם עוסקים בפן האומנותי-יצירתי של הכתיבה, אלא מתעניינים יותר באספקט התקשורתי שלה. זה כמובן לגיטימי, ואי אפשר לדרוש מהם את מה שאינם יכולים או רוצים לתת. אבל בטבעתנו הקטנה, ופה ושם גם מחוצה לה, דווקא יש ניסיון לתת ביקורת רצינית…
      ואשר לגיל הבלוגרים – אין לי שום מושג סטטיסטי בעניין, אבל רוב הבלוגים שאני קוראת נכתבים על ידי בני שלושים וחמש ומעלה – רובם בעצם על ידי מי שקרובים לגיל חמישים, משני צדדיו.

      אהבתי

  3. כן, שלי, הרוב הגדול מאד הם ילדים. נראה לי שהגיל הממוצע בישראבלוג הוא 14.
    בקשר לבקורת, יש אתר שנקרא במה חדשה.בתוך האתר הזה יש חלוקה לשירה ופרוזה. הנה הקישור לבמה מגירות שירה:
    <a href=http://stage.co.il/forum/list.php?f=5 Target=_BLANK class=msg><a href=http://stage.co.il/forum/list.php?f=5http://stage.co.il/forum/list.php?f=5</a>
    יש שם הרבה בקורות. תנסי.
    אבל אני מקווה שלא תרצי לעזוב אותנו………

    אהבתי

  4. מה עדה, פחות מחמישה חודשים?
    נראה היה לי כי כמה שנים חלפו.
    וכמה טלטלות…
    נראה שרבים משתמשים בישרא כיומן, אבל עם הבדל
    אחד , עצום ומהותי,- עם שאיפה לרייטינג. אז יש בי ספק
    אם אותו תם וכנות של כתיבה שלא נועדה לאיש יתקיים
    בבלוג.
    העיקר – שלנו ישרא סיפק תשובה מתאימה לצרכינו
    ברגע הנכון, ועדיין.

    אהבתי

    • שתי הסתייגויות:
      אולי לא שאיפה לרייטינג – אלא לפיד-בק? שהיא, מבחינתי, שאיפה מאד אנושית ומובנת.
      ושנית, בעניין היומנים של פעם – כמו שרמזתי בפוסט עצמו, גם פעם נכתבו הרבה מאד יומנים תוך כדי משאלה-שאיפה שיתפרסמו. וחלקם אכן התפרסמו.
      ואת מה שכתבת בסוף תגובתך אני מאמצת בשתי ידיים.

      אהבתי

  5. אבל בלוגים כן סודים!
    לא מגלים את השם האמיתי.
    מבחינתי הבלוג שלי סודי גם,רק נשאר שאסנת תמחק קישור לבלוג מהאתר שלנו.וזהו.סודי.

    אהבתי

    • לא תמיד הם סודיים – למשל, לעיתים קרובות מופיע השם בכתובת הדואר האלקטרוני, אם לא מסתירים אותה. ולפעמים הבלוגרים נותנים פרטים מדוייקים על עצמם.
      מצד שני, גם לא חייבים להיות כל כך סוּפר-סודיים. אחרי הכל, אנחנו לא בשב"כ!

      אהבתי

  6. עוד משהו:ברור שבאונברסיטות כבר מקשקשים על הכול וזה ילך ויגדל אבל בגדול שום דבר לא באמת משתנה.
    תקשורת זה עניין מסובך.זה היה טוב אם מישהו היה נקשר למישהו על ידי הבלוגים האלה,אחרי שהכיר את נפשו.(ואני לא מתכוון לילדים האלה שהולכים למפגשי ישרא ההמונים- הם מסתדרים מצוין בכל מקרה)
    אבל אני לא בטוח שזה קורה הרבה.

    ובלוגים שווים קשה למצוא.

    אהבתי

    • כל דבר "שווה" קשה למצוא, לא רק בבלוגים. (תתן דוגמה לבלוג ש"שווה" בעיניך?). וכך גם קשרים עמוקים בין אנשים – גם זה דבר נדיר יחסית, באינטרנט וגם מחוצה לו.
      אבל תראה איך הצלחנו להסכים על דבר אחד – כתבת: "בגדול שום דבר לא באמת משתנה". בדיוק.

      אהבתי

  7. גם אני חשבתי על החלפת המדיה של הכתיבה. יש כאן כל כך הרבה כשרונות צעירים. הלוואי והמורים לספרות באמת היו מסתובבים כאן בין הבלוגרים הצעירים יותר.
     

    אהבתי

  8. תודה קורדליה. כבר לפני למעלה משנתיים, אם לא יותר, כתבתי בבמה חדשה והפסקתי. לאחרונה הכנסתי את הספור על ההומלס ומכיוון שיש המון יצירות שממתינות לפרסום, הזמן עד שהסיפור פורסם, נראה כמו נצח והטלתי ספק בכושרי לזכור את הסיסמא בכדי להכנס ולהוסיף יצירות.
    השבוע גיליתי שהסיפור סופסוף נמצא, אז אולי אתחיל שוב להכניס שירים שלי בנוסף לטבעת שלנו כמובן.

    אהבתי

כתיבת תגובה