פריז.

בתחתית האובליסק (ההוא עם ההיירוגליפים הענקיים שאינני יודעת לקרוא)  שנגנב (אין מילה יפה יותר) מלוקסור שבמצריים והוצב בפריס,  בין הלובר לבין השאנז אליזה,  יש מרצפת גדולה שעליה כתובת צרפתית המדווחת בערך כך:

 

כאן הוצאו להורג בגיליוטינה כך וכך אנשים בשנים כך וכך.  הכיכר נקראה אז Place de la revolution (=כיכר המהפכה).  לואי ה-16 ומארי אנטואנט הוצאו להורג ממש כאן בשנת 1793 (?).

 

אבל הכתובת היא בצרפתית בלבד.  אולי חשו כותביה אי רצון להתוודות על העניין הזה בפני בני עמים אחרים שדוברים שפות אחרות.  אמנם התנהגותו של בית המלוכה (הבורבוני?) הייתה שערורייתית,  אין להכחיש,  וכך גם ההגיגים של מארי אנטואנט על הלחם העוגות  –  אבל בכל זאת,  הוצאות להורג בגיליוטינה בפני קהל צוהל אינן בדיוק כוס התה של בני תרבות.  אין כאן סיבה מיוחדת לגאווה,  שהרי אין בעריפת ראשים שום הישג מוסרי ראוי לציון  –  לא בשביל העֲרוּפים,  ובוודאי לא בשביל העוֹרְפים.

 

                                                                     *

 

על סורגי המעקים של הגשרים להולכי רגל שמעל לנהר הסֶן  תלויים אינסוף (או,  לפחות,  מאות אלפים) מנעולי יֶל קטנים ומנצנצים בשמש.  עיון קצר מגלה שעל כל אחד מהם רשומים בטוש שמותיהם של שני בני זוג,  ולפעמים גם מצויר לב ומוצמדים קישוטים שונים.  מחקירה נוספת עולה כי מנעולים כאלה נמכרים בדוכנים שמסביב:  בני הזוג המאוהבים כותבים על המנעול את אשר הם כותבים,  מצמידים אותו למעקה ונועלים אותו במפתח.  אחר כך הם משליכים את המפתח אל מי הסן הזורם למטה.  עכשיו מובטח להם שהקשר ביניהם לא יינתק עוד לעולם,  ויעידו על כך מושבות המפתחות האבודים שצומחות בקרקעית הנהר.  

 

רעיון מוזר במקצת,  אבל לא נטול חן.  אם כי אני הייתי עושה אחרת:  אם כבר השקעתי במנעול ובקישוטיו,  הייתי נועלת אותו היטב בלי לחברו למעקה,  משליכה את המפתח למים כמקובל,  אבל אז לוקחת את המנעול הנעול הביתה,  למזכרת. כי מה כבר יֵצא לי מזה שאשאיר אותו הרחק בפריז,  קשור למעקה של גשר?

37 מחשבות על “

  1. אבל חשבי כמה מרתק לשוב לאותו מקום לאחר שנים ולחפש בין שלל המנעולים וגם למצוא את המנעול האישי שלך.
    מנהגים מוזרים מאמצים להם בני האדם כשמדובר באהבה, גם בסין על החומה הסינית היה משהו דומה שנוהגים הזוגות הסיניים לעשות, לא סגורה (משחק מילים?) על כך שמדובר במנעולים אבל היו כדורים אדומים מצוייצים שטרחנו אפילו לקנות למשמרת כמזכרת.

    אהבתי

  2. האמת שפעם כל עניין עריפת הראשים היה מאוד מקובל
    זה היה ממש אירוע, אנשים היו מגיעים לזה במיוחד
    (הזוי, אבל כך היה פעם)

    אהבתי

  3. רק אותי מלחיץ שמטביעים את המפתחות? 
    והרפלקסים שלי משנת 96 עוד פועלים: מיד הרגשתי צורך לציין שאני צריכה לרדת בפנתיאון.

    אהבתי

  4. מדובר בכיכר הבסטיליה? או הבסטי כמו שהם קוראים לה.
    וזה רעיון נחמד דווקא, לדעת שהמנעול שלך לנצח (פחות או יותר) יישאר בפריז 🙂

    אהבתי

    • אני לא בטוחה שאפשר לסמוך עליי בעניין הזה  –  אבל נדמה לי שזה פלאס דה לה קונקורד.  אבל אמרו לי שגם בכיכר הבסטיליה היו די והותר הוצאות להורג מהסוג הזה.
      כן,  יש משהו נחמד במנעולים האלה.  לא ידעתי שהם פופולריים בכל כך הרבה מקומות,  אבל מהתגובות אני מבינה שכך.

      אהבתי

  5. הריגה בכיכר העיר בכל מיני צורות נעשה בכל מיני מקומות. זה היה אמור להיות איזו הרתעה להמונים שלא ילכו בדרכם, אם אלה היו פושעים, או אמירה פוליטית, מי השליט. הצרפתים לא מיוחדים בזה. אבל הצרפתים באופן כללי לא אוהבים שפות זרות, לא כן?

    אהבתי

    • בעניין הצרפתים והשפות נדמה לי שיש קצת שיפור  –  אני רואה תרגומים לאנגלית בהרבה מקומות.  אבל המרצפת שתיארתי הייתה ותיקה למדי,  כנראה אז עוד לא חשבו שצריך לתרגם למען התיירים.

      אהבתי

  6. הקטע עם המנעולים אכן נפוץ ברחבי העולם. נפוץ מדי כבר מסתבר. הגיעו למסקנה שיש בזה הרבה נזק לסביבה ((אני לא בטוחה אם בגלל המפתחות שמושלכים לים החלודה או מה)  והיום בגשרים מסויימים כבר מנסרים אותם מטעם העיריה אבל ללא הרבה הצלחה, הרומנטיקה בינתיים מנצחת. 

    אהבתי

  7. אין לחשוד בצרפתים שהם מתביישים במשהו ולכן לא רושמים את הזכרון ההוא בשפות זרות. מבחינתם מי שלא יודע צרפתית ממילא לא ראוי להתייחסות, והוא ברברי. המצרים הקדמונים היו אומרים על אדם שלמד מצרית ’למד לדבר כמו בן אדם’. לא סתם המצרים גנבו מלוקסור את האובליסק הנ"ל. 

    אהבתי

    • כפי שכתבתי למעלה בתגובה לקורדליה,  אני חושבת שהיחס לשפות זרות אולי משתנה קצת.  אני מוצאת יחסית הרבה תרגומים לאנגלית (כלומר,  יחסית למה שציפיתי).  אבל מעניין שכבר המצרים הקדמונים פיתחו גישה סנובית כזאת לשפות 🙂

      אהבתי

  8. הו, פריז. איזה כיף לכם. פעם מזמן מזמן גרתי שם, והלכתי את ההליכה הזאת מהקונקורד, בשאנז אליזה המקסימה, עשרות פעמים. ממש צובט בלב 🙂
    והגיליוטינה אכן מזעזעת, אבל פחות נוראית בעיני מדרכי השלטון והמלוכה שהובילו למהפכה. תקופה איומה.

    אהבתי

    • היום עברתי בשאנז אליזה במונית,  אבל נראה לי ששווה לחזור לשם ברגל,  להליכה נינוחה.

      אשר לגיליוטינה  –  נראה לי שהדבר הכי גרוע שם היה ההמון הצוהל שבא לחזות בזה. זה כמעט בלתי נתפס.

      אהבתי

  9. אני רואה שאתם ממש כמו רוכבי האופניים של הטור דה פראנס,קודם מרחבי הארץ ואחכ בסוף פריז

    מבחינת להנות עם הדודבן שבקצפת

    תהנו המון

    אהבתי

    • ובפרובנס אנחנו אפילו עלינו לפסגת הר בעלייה שמהווה חלק מהטור דה פראנס.  נראה לי שראש המשפחה לא יזם את הסיור שם לגמרי במקרה,  אלא דווקא כדי לעבור בעקבותיהם של הרוכבים הנערצים עליו 🙂

      אהבתי

  10. לא הכרתי את מנהג המנעולים….חידשת לי!
    לגבי העריפות – ככמו תרופה למכה ואחרים לפני נראה לי שהצרפתית ממש לא מתחשבים בדוברי שפות זרות – ואין בהם טיפת בושה על שום שלב בהיסטוריה שלהם! הם רק יודעים להעביר יפה ביקורת על אחרים

    אהבתי

    • כמו שעניתי למעלה,  בעניין השפות יש קצת שיפור.  ואכן,  נראה לי שהם באופן כללי מאוד גאים בהישגיהם.  דבר אחד בטוח  –  בעיר הבירה שלהם הם באמת יכולים להתגאות בלב שקט 🙂

      אהבתי

  11. בהרבה ערים ברחבי אירופה שבורכו בגשרים מעל נהר נהוג המנהג הזה.
    אני הייתי לוקח את המפתח איתי..
    לך תדע מתי אצטרך לפתע את המנעול ההוא דווקא…

    אהבתי

  12. תיאור השלכת המפתח למים ממש הטריד אותי, מזל שקראתי את התגובות והבנתי שאני לא לבד.
    כנראה שלא הייתי זורקת את המפתח אלא לוקחת אותו איתי:)

    חבל שאת לא מצלמת, הייתי שמחה לראות את הגשר עם המנעולים 🙂

    אהבתי

  13. נשמע שעוברים עלייך ימים טובים… כיף לי במיוחד לקרוא כי ככל הנראה גמני אגיע לפריז בקרוב לביקור קצר.
    אני לא חושבת שאעמוד על הגשר ואשליך מפתח… אני מפחדת מהתחייבות לנצח. 

    אהבתי

כתיבת תגובה