לאחרונה אני קוראת (לאט מאד) את אלה תולדות של אלזה מורנטה (תרגם מאיטלקית:  עמנואל בארי.  הוצאת הקיבוץ המאוחד,  1995). מה שאהוב עליי במיוחד הוא התיאורים של הילד הזערורי אוּזֶפֶּה. אני חוזרת ושואלת את עצמי איך מושג האפקט המתוק שלהם,  ואיך לא אבד בתרגום,  ולא מצליחה לענות בשום אופן.  לפני ימים אחדים קראתי שם את התיאור שבו הוא רץ,  השכם בבוקר,  בעקבות אחיו הגדול נינו השב אל בסיס הפרטיזנים (הימים ימי מלחמת העולם השנייה באיטליה),  במטרה (הדמיונית) להצטרף אליו.  הוא נושא בידו את מעיל הגשם שלו,  בעל הבטנה האדומה (שנזכרת יותר מפעם אחת),  ומניח לו להישמט מן היד כדי שיוכל לנופף בה לשלום.  אני חוזרת וקוראת את המשפטים שוב ושוב ולא מצליחה להגדיר לעצמי מהו הדבר הזה שיש בהם,  ששובה כך את הלב.

בסוף השבוע קראתי שם (בעמ'  185) דיאלוג בין קארלו ויוואלדי,  שרואה את עצמו כאנארכיסט,  לבין נינו,  שאמנם התגייס,  אם אינני טועה,  לצבא הפשיסטי,  אבל מצא את עצמו בהמשך דווקא בין שורות הפרטיזנים הקומוניסטים.  קארלו מסביר שם מדוע אינו יכול להתגייס לשום צבא:


–  "ההשקפה שלי  –  דוחה   –   אלימות.  האלימות היא שורש כל רע" (ההדגשה במקור).


–  "אז איזה מין אנארכיסט אתה?" שואל אותו נינו (השאלה הזאת משעשעת אותי).  וקארלו עונה:


–  "האנארכיה האמיתית שוללת את האלימות.  עיקר הרעיון האנארכי הוא שלילת השררה,  כי שררה ואלימות חד הם…"


ונינו שואל שוב:


–  "ואיך אפשר להקים מדינת אנארכיה בלי אלימות?" (גם השאלה הזאת, כולל המושג "מדינת אנארכיה", משעשעת בעיניי),  ונענה:


–  "האנארכיה שוללת את המדינה…  ואם האמצעים הם אלימות,  אז לא.  המחיר לא משתלם.  במקרה כזה,  האנארכיה לא תקום."  ובהמשך עוד:  "אם המחיר הוא בגידה ברעיון,  הרי שהמטרה הוחטאה כבר מלכתחילה!  הרעיון… נוכח במעשה… והאלימות הפיסית משחיתה את שורשיו… אלימות היא הדבר הכי גרוע."

מוזר:  דווקא האנארכיסטים המועטים שאני זוכרת לא ממש בחלו באלימות.  למען האמת,  מתברר שבהמשך גם קארלו ויוואלדי עצמו שוקע בתוכה עד צוואר,  באופן שמתמיה אפילו את נינו ואת חבריו.  מצד שני,  זה לא צריך להפתיע.  לא חסרות אידיאולוגיות שמנסות להוציא את תורתן מן הכוח אל הפועל תוך כדי בגידה בעקרונותיהן   –  וזה בדרך כלל לא מפריע לאף אחד.

47 מחשבות על “

  1. השאלה היא איך מגדירים אלימות.
    לפני כמה חודשים היה פרומו ברדיו ללא הפסקה לתוכנית הספורט שלהם.
    בפרומו שמעו את אופירה אסייג השדרנית צועקת על אחד מהאוהדים של אחת מקבוצות הכדורגל שנהגו באלימות באוהדיה של קבוצת כדורגל יריבה. היא שואלת את האוהד מה דעתו על האלימות, ומדוע הם הפעילו אותה, וכשהוא התחיל לענות היא צרחה עליו – אנחנו לא ניתן בתוכנית הזאת יד לאלימות. אם אתה לא תתנצל נוריד אותך מהשידור. האוהד ניסה להשיב, היה קשה לשמוע מה הוא אמר, כי היא המשיכה להתלהם ולצעוק ובסוף נתקה אותו מהקו.
    אני לא מאזינה לתוכנית הספורט, אבל הפרומו הזה הותיר אותי תמהה ומבולבלת, כי אני לא יודעת מי הוא האלים בסיטואציה הזאת, השדרנית או האוהד או שאולי שניהם.

    אהבתי

    • יש אלימות פיזית ויש כזו שאינה פיזית,  והשאלה היא גם אם יש הבדל בין אלימות לבין תוקפנות,  ואיפה עובר הגבול ביניהן.  בעיניי,  שתיהן שייכות לאותה משפחה.

      אהבתי

  2. הספר נהדר!

    בהמשך למה שחגית כתבה, כיוון שחייתי בשתי חברות אני יכולה להגיד שיש הבדל תרבותי בהגדרה "מהי אלימות". וכנראה הבדל בן אדם לאדם.

    אהבתי

    • את צודקת מאד בקשר ל"לאט לאט",  אלא שבספרייה הם לא כל כך מבסוטים מהעניין,  וכבר אמרו שלא יסכימו לתת לי הארכה נוספת.  בסוף אני אצטרך להחזיר להם ולשאול את הספר בספרייה אחרת (למזלי יש לי קשרים עם יותר מאחת).

      אהבתי

      • מן הבחינה הזאת אין בעיה:  נוסף לספריה העירונית,  אני יכולה לשאול ספרים גם בספריות שבעבודה שלי.  זה פשוט מייגע קצת  –  להחזיר במקום אחד ולקחת בשני  –  אבל כמובן שזה אפשרי.

        אהבתי

  3. תודה על החשיפה .

    תראי איזה צרוף מקרים : לפני כמה ימים אוגניה {גילה בשבילי } שואלת אותי קראת את אלה תולדות ? ואני משיבה , כשאגמור את הספר שיש לי .והיא :
    את חיבת את חייבת . אני לא מאמינה שעד עתה לא קראת אותו …
     אני שוקלת להניח את הספר שאני קוראת עכשיו ולשאול את התולדות מאוגניה . 
      
    הסוגיות המועלות -כך הבנתי -כבדות משקל היו   ותשארנה 

    אהבתי

    • גם אני ממליצה לקרוא,  אבל אפשר בשקט לחכות עד שתגמרי את מה שאת קוראת עכשיו.  הספר התפרסם לראשונה (באיטליה) בשנת 1974,  ובתרגום לעברית ב-1995,  ואם הסתדרנו בלעדיו עד עכשיו,  נוכל להחזיק מעמד עוד כמה שבועות,  לא יקרה כלום 🙂

      אהבתי

  4. זהו ספר שהשפיע עלי מאד. קשה לי לשים את האצבע על הסיבה המדוייקת, אבל משהו בו פעל עלי באופן רגשי חזק מאד. אולי אפילו חזק מדי כי לקח הרבה זמן עד שהייתי מסוגלת לקחת ספר אחר ליד ולקרוא.

    אהבתי

    • תיאורי הילד משפיעים עליי כך, וגם אני לא מסוגלת להסביר למה בדיוק.  כנראה איזה טיפול מוצלח בפרספקטיבות של ההתבוננות בילד,  דרך עיניו ולא דרך עיניו,  וגם משהו בטון הענייני לכאורה.  אני לא יודעת להגדיר את זה במדויק.

      אהבתי

  5. לא קראתי,אבל לפי התגובות מעלי אנצל את קשריי בספריה המקומית לקחת אותו
    ובאשר למה שחגית שמעה ב"רדיו ללא הפסקה" אני יכול לומר בפה מלא שהשדרנית הזאת אופירה אסייג היא בהמה שאין לה גבולות
    גם אני שמעתי את הפרומו הזה וזו הייתה דוגמה מצויינת לאלימות מילולית

    אהבתי

    • סביר להניח שלא תצטרך להפעיל קשרים בספרייה  –  זה לא ספר חדש,  על כן הוא אמור להיות זמין.  אני תמיד מגיעה אל כל הדברים החשובים באיחור ניכר 🙂
      רק תתכונן  –  יש בו יותר מחמש מאות עמודים.

      אהבתי

    • כן,  יש משהו מפחיד בנחישות הבלתי מתפשרת, לפעמים עד כדי אכזריות,  של חלק מהאידיאולוגיות.
      נזכרתי שלא הרשו לאוזפה לצאת מהבית עד גיל שנה ומשהו,  ובכל פעם שרק העיז להסתכל על דלת הכניסה (והיציאה) אמרו לו:  "לא!",  עד כדי כך שהוא היה משוכנע שהמלה "לא" פירושה "בחוץ".  בפעם הראשונה שנינו לקח אותו לטייל בחוץ,  והרכיב אותו,  אם אני זוכרת נכון,  על כתפיו,  אוזפה ישב שם מדושן עונג וצווח בהתלהבות: "לא!  לא!" 

      אהבתי

  6. בדרך כלל האידאולוגיה מוצנעת הצידה כששכרון הכח של המנהיג או המנהיגים עולה להם לראש ואז לא בוחלים בשום אמצעי כדי להשיג עוד כוח….

    אהבתי

  7. ספר מופת ובכלל אנאוהב מאוד את כתיבתה.  גם את ארצ’לי (שבפתיחתו נדהמתי למצוא את אלפוחרה היפה) ואת הרדיד האנדלוסי על סיפוריו היפים.
    לעניין הפוסט – כאשר קיבוץ סמר הוקם בערבה הוא הוקם כחברה שדגלה באנארכיזם.  קובץ האנשים תמימי הדרך שהתקבצו הפליאו אותי ביכולתם לנוע בין אמונה למציאות.  היום הקיבוץ קיים וכמה ממיסדיו עדיין שם, אך המציאות הכריעה את האידיאולוגיה בגדול…

    אהבתי

  8. לפני שנים חברה שקראה ’המון’ ספרים המליצה לי על הספר ( והוא ממתין אצלי ברשימה שאני רוצה לקרא עם עוד כמה…),
     משום מה לא קראתיו.
    כעת עשית לי חשק לקרא אותו.
    לצערי אני קוראת לאט בשנים האחרונות…

    אהבתי

  9. אוגניה המליצה לי עליו, טרם הספיקותי
    יש לי רשימה שמתארכת ואני לא מצליחה לעמוד בקצב ומהתגובות אני מגלה שצריך להעביר אותו לראש הרשימה.
    הנסיון "להפחיד" את טליק עם מספר העמודים שבספר עורר אצלי תשוקה גדולה יותר להזדרז ולקרוא אותו.
    ככלל חביבים עלי ספרים עבי כרס.

    אהבתי

  10. אני חושב שאלימות ואנארכיזם הם בלתי תלויים זה בזה ועל כן כל יחס ביניהם הוא אפשרי.
    (וכדי להקים אנארכיה בלי אלימות צריך להתחיל משהו מהתחלה, אבל נראה שכבר אין הזדמנויות לכך. הכל תפוס)

    אהבתי

    • אפילו הצירוף "להקים אנארכיה" מעורר חיוך.  זה  יותר מדי מתקשר לי בראש ל-"לייסד בלגן".
      ובאמת לא אמור להיות קשר בין אלימות לאנארכיה,  אבל בפועל נוצר הרושם שהם הולכים יד ביד.  קשה לי לקבוע אם הרושם הזה מוצדק או לא.

      אהבתי

  11. לפעמים יש דרך או שביל שלא קל ללכת בו אבל הנוף יפה ו’’שווה’’ את זה.יש לי חברות שהספר הזה מככב בראש מצעד ההמלצות שלהן. אצלי זה לא עד כדי כך אבל אני שמחה שקראתי את הספר. ( ולא היה קל, וחשבתי בשלבים מסויימים להפסיק)

    אהבתי

כתיבת תגובה