בערב שבת,  אחרי חצות,  נקלענו לשדרות רוטשילד בתל אביב,  ונתקענו בפקק תנועה קטן.  הרחוב היה סואן במיוחד,  בתי הקפה היו מלאים,  וצעירים מבלים גדשו את המדרכות.  זוג אחד משך את מבטי:  בחור ובחורה   –  צעירים מאד (בגיל צבא,  אולי פחות)   –  שטיילו שם על המדרכה,  סמוך למקום שבו חיכינו במכונית שאור הרמזור יתחלף.  פתאום רצה לקראתם מן הכביש נערה אחרת,  שערה הארוך מתנופף מאחוריה,  והתחבקה בשמחה רבה עם הבחורה הראשונה (בעוד הבחור נסוג הצידה בבהלת-מה).  אני שאלתי את עצמי אם השתיים האלה התראו ביום הקודם,  ורק ברוח הימים האלה הן נופלות זו בזרועותיה של זו כלאחר שנים רבות של געגוע.

אמא שלי נהגה להלין עליי שאני שייכת ל"צברים הפָקירים האלה" שנרתעים מגילויי חיבה נלהבים.  כאירופאית במוצאה,  הקשיחות הישראלית דאז הפריעה לה.  אבל הצברים החדשים אינם כאלה  –  להיפך:  הם מוכנים בכל עת לחיבוקים ונישוקים,  גם כשמדובר בהיכרויות שטחיות.  וזאת לא בהכרח התפתחות גרועה,  גם אם היא קצת מוזרה בעיניי.

מכל מקום,  הבחור הביט בשתיהן במבוכה קלה,  עד שחברתו נזכרה בו סוף סוף והציגה בפניו את ידידתה הנלהבת,  וזו נפלה מיד גם על צווארו.  אני לא בטוחה שזה מצא חן בעיניו במיוחד  –  כמעט יכולתי לשער שהוא מגלגל את עיניו לשמיים במורת רוח  –  אבל הוא התחבק בצייתנות למרות הכל.

וזה החזיר אותי,  בעקיפין,  ליוקה-סאן מ-פרחי הירושימה של אדיתה מוריס (בתרגום יצחק לבנון. יצא לאור אי-אז, בלי תאריך,  בספריית פועלים/גלבוע)  –   הספר הקטנטן הזה שקראתי בילדותי ובנעוריי כל כך הרבה פעמים,  עד שכמעט זכרתי אותו בעל פה.  כשחיפשתי בו אתמול את הקטע הרלוונטי,  התבשמתי שוב בניסוחיו הקטנים, העדינים.  גם הופתעתי לגלות שבילדותי לא הבנתי,  אולי,  את מלוא המשמעויות הנובעות ממנו  –  ושאף על פי כן הוא תרם,  בדרכו הצנועה,  לעיצוב של מי שאני גדלתי להיות.

יוקה-סאן מהרהרת שם (בעמ' 46) על ההבדל בין תרבות יפן לתרבות המערבית בכל הקשור להחצנה של רגשות:


"מה טוב יותר, תוהה אני  –  לומר את הדברים במפורש,  נוסח המערב,  או להסתירם?  גילוי רגשותיו של אדם מתוך פטפוט גורם לו שיתבזה,  אך כבישתם פנימה עלולה לגרום לפעמים לכאב-בטן איום." 

31 מחשבות על “

  1. בטני ואני בעד אופציית החיבוקים, ולו משום שככל שאתחבק, עדיין אני זקוקה לעוד הרבה.
    אבל כמובן יש קסם באיפוק ובכך שגם מבט וחיוך יכולים להעביר הרבה.

    אהבתי

    • אני חושבת שיוקה-סאן היתה מסכימה אתך בעניין החיבוקים.  למרות שהיתה אשה מסורתית מהירושימה של 14 שנים אחרי הפצצה, ועל אף הרתיעה המובנת שהיא הייתה עלולה לחוש כלפי העולם המערבי (קרי,  בעיניה:  האמריקאי)  –  היא היתה מאד מודעת לחסרונות השיטה היפנית ולכאבי הבטן שהיא עלולה לגרום. בעצם כל הספר עוסק במפגש המסובך הזה  בין שתי התרבויות השונות.

      אהבתי

    • כן,  וגם "אנחנו" איננה עשויים מקשה אחת.  אבל יוקה סאן,  לא הרבה שנים אחרי הפצצה,  הכירה רק את האמריקאים  –  וגם אותם רק בקושי.

      אהבתי

    • לבי לבי לך בעניין הנישוקים.  תודות למוצאי המלעילי (כלומר, ממי שראו עצמם כממשיכי המסורת המפוארת של הקיסרות האוסטרו-הונגרית),  אני למודת סבל בתחום.  עוד לפני שהגיעו שם לנישוקים וכו’,  היה צורך לעבור דרך נפלאות השפה ("אוצרי",  "נשמתי",  ועוד מכל טוב הארץ).

      אהבתי

  2. בתור בת לאם ילידת אנגליה, חיבוקים ונישוקים לא היו קיימים אצלינו בבית, לא כל שכן ברחוב.
    אבל עכשיו, עם כניסת תרבות החיבוקים, אני מאד נהנית לחבק. למרות שמעולם לא היה עולה בדעתי לחבק את אחותי, אני עושה את זה עכשיו בכיף גדול, וגם את כלתי ומגוון מחברותי. אני אוהבת את זה. זה עושה מצב רוח טוב.
    אבל, עם הילדים שלי זה לא ממש הולך. עד כאן…

    אהבתי

  3. אני אוהבת את תרבות החיבוקים, וקצת מצטערת שהיא לא היתה נהוגה כשאני הייתי נערה. בעיני זה נפלא להתחבק, להתנשק, להראות רגשות.
    אני מבינה את המבוכה, ובכל זאת, חיבוק הוא מתנה נפלאה.

    (ויצחק לבנון מיד זרק אותי לגבעת חלפון ולכל שאלה תשובה מאת יצחק לבנון, הספר שמנחם זילברמן קורא לאורך כל הסרט).

    אהבתי

    • אני חושבת שיוקה-סאן היתה מסכימה אתך לחלוטין. מה שיפה בעיניי זה האופן בו הדברים האלה השתנו כאן,  מן הקצה אל הקצה.  אני מתבוננת בזה בחשדנות מסוימת,  אבל בכל זאת ברוח טובה.

      אהבתי

  4. אנחנו משפחת חבקנים ונשקנים, במשפחה זה מאד מקובל אבל עם חברות הייתי מסוייגת עד שלפני שנים רבות העירה לי על כך שהייתי מרוחקת  ומאז נהייתי אלופת החבוקים והנישוקים.
    הנכד שלי מראה סימנים של: מה זה הדבר הזה? ושאלתי אותו למה הוא לא משתף פעולה, זה בהחלט נעים לו אבל עלאק גבר (כולה בן ש-6.5 ), הוא לא ממהר להחזיר, ומראה סימני מבוכה.

    אהבתי

    • אני מהקשוחים מלידה,  אם כי לא מסיבות גנטיות 🙂
      עוד לא התרגלתי לעניין הזה,  אבל אני נוהגת בו בסלחנות.  מעל לכל,  זה קצת משעשע 🙂

      אהבתי

  5. שטויות. אפשר להגיד שלום בקרירות ואפשר להגיד שלום במאור פנים ובחום ממיס, שירגיש לגמרי כמו חיבוק.
    להתחבק ולהתנשק באופן גורף עם כולם זו מחווה אופנתית ותו לא. הזנייה של אינטימיות. מגע לכאורה. זה גם לא היגייני ומפלה לרעה את האשכנזים המזיעים בימות הקיץ.
    אני מעדיף להתגפף עם אנשים שאני באמת אוהב.

    אהבתי

    • סביר להניח שיש בזה אלמנט אופנתי שאין להתעלם ממנו,  אבל אני לא חושבת שזה רק זה.  כלומר,  העובדה שלי קשה לנהוג כך איננה סתם בגלל שאני נוטה לזלזל באופנות:  יש כאן משהו עמוק יותר. זה קשור גם בפתיחות,  באמון, בביטחון עצמי,  ועוד דברים.
      אגב, אתה מכיר אנשים שלא מזיעים בקיץ??  

      אהבתי

  6. כבר כמה שנים שאני משועשעת למראה התלמידים הנפגשים בבוקר. הם עומדים בחבורה. מגיע מישהו חדש (או חדשה, כמובן), והוא עובר מאחד לשני. מתחבקים, ובעיקר מנשקים את הלחי. כל הזמן מסדרי נשיקות כאלה.
    וכולם עוברים אותם.
    כשלעצמי, אני מוד אוהבת חיבוקים ונישוקים. כולל תלמידים. כולל קרובי משפחה לא קרובים במיוחד. כולל חברים טובים. אבל הכל – כשיש אהבה בלב. לא עם כל מי שאני מכירה. רק עם מי שאני אוהבת.

    אהבתי

  7. אהבתי את ההבנה "בילדותי לא הבנתי,  אולי,  את מלוא המשמעויות הנובעות ממנו  –  ושאף על פי כן הוא תרם,  בדרכו הצנועה,  לעיצוב של מי שאני גדלתי להיות" שאומרת המון.

    והפקק, באמת היה ארוך

    אהבתי

    • זה מוזר,  איך שדברים יכולים להשפיע עלינו עמוקות בלי שבכלל נזכור אותם.  הופתעתי ונבהלתי קצת גם כשגיליתי,  שאפילו סגנון הכתיבה השפיע עליי במידה מסוימת. אתה מכיר את הספר?

      אהבתי

כתיבת תגובה