שאלון ספרים

לי  הציעה שנעביר את השאלון הזה גם בישרא,  ואני אמרתי למה לא.  הפעם השאלות רק בענייני ספרים,  והן ממש קשות. כל מי שרוצים להשתתף מוזמנים לענות גם,  ולא כולם חייבים להגזים באורך התשובות כמוני.

מה הספר האהוב עליך?


תשובה ממוקדת אינה אפשרית.  לפעמים אהובים עלי חלקים מסויימים מתוך ספרים,  וחוץ מזה,  זה תלוי בתקופות ומשתנה לפרקים.


תשובה חלקית:  אל תיגע בזמיר של נל הרפר לי.  חלקים מתוך אותו הים של עמוס עוז.

איזה ספר מונח כרגע ליד המיטה שלך?


צלה של הרוח של קרלוס רואיס סאפון.  אני אבודה קצת בתוך כל העלילות המפותלות,  הנכנסות ויוצאות זו לתוך זו וזו מתוך זו,  ואני מקווה להפציע משם בשלום,  במוקדם או במאוחר. הבא בתור אחריו,  במדף התחתון של השידה:  Mansfield Park של ג'יין אוסטין.

איזה ספר נהנית לקרוא ומעולם לא העזת להודות בכך?


משהו מסדרת הרומנים-המאד-רומנטיים שנקרא גאוות המליונרית. למה הוא הרשים אותי כך בגיל 15 בערך אני לא בדיוק זוכרת,  אבל זו האמת העגומה.

איזה ספר לא קראת ומעולם לא העזת להודות בכך?


יש המון  –  המון  –  ספרים גדולים וחשובים ומפורסמים שלא קראתי מעולם,  ומן הסתם גם לא אקרא,  ואני תמיד מעיזה להודות בכך.  השלמתי עם העובדה שאני קוראת מאד לאט  –  והיות שבמירוץ הזה אני תמיד מפסידה,  החלטתי לפרוש ממנו בעוד מועד וליהנות מהליכה מתונה.

איזה ספר ילדים הכי נצרב בך?


בלתי אפשרי לבחור מה "הכי".  בין השאר:  הילדה שנשארה לבדה של ליסי רוזיה פונטין.  דפי תמר של דבורה עומר.   נשים קטנות של לואיזה-מיי אלקוט.

איזה ציטוט הכי נחקק בך?


יותר מאחד.  למשל:


–  "לעולם,  לעולם אל תשאל את העד בחקירת שתי-וערב שאלה שאין התשובה עליה ידועה לך מראש" (נל הרפר לי,  אל תגע בזמיר).


–  "בן אדם לא מת כל-כך מהר כפי שאולי נדמה לנו במצב רוח קיצונית" (עמוס עוז,  מיכאל שלי.  ולא,  אין כאן טעות בהקלדה).


–  המשפט החותם את מאהבה של הליידי צ'טרלי של ד.ה. לורנס:


John Thomas says good-night to Lady Jane,  a little droopingly,  but with a hopeful heart


(בתרגום של אהרן אמיר:  "ג'ון תומס אומר לילה טוב לליידי ג'יין,  שמוט מעט,  אך בלב מלא תקווה.")

עם איזו דמות בדיונית היית מתחלף ל-24 שעות?


אני לא רוצה להתחלף עם אף אחד.  אבל אני יכולה להזדהות עם דמויות ולפעמים לרצות ללמוד מהן דבר זה או אחר.  ישנו למשל הווארד רוארק מכמעיין המתגבר של איין ראנד  (היום אני מתקשה להאמין שעד כדי כך אהבתי את הספר הזה לפני שנים)   –  שלא נותנים לו לעבוד במקצועו כאדריכל משום שעבודותיו שנויות במחלוקת.  כתבתי כאן פעם על עבודתי הקודמת,  וכתבתי ש"לפעמים מגרד לי באצבעות"   לעסוק בה שוב.  וכשמגרד לי באצבעות,  אני חושבת על הווארד רוארק.  כי על הגירוד הזה באצבעות הוא ידע את כל מה שיש לדעת.

ולשנה?


שנה זה מוגזם.  לא בא בחשבון.

מי האדם שהכי השפיע על הרגלי הקריאה שלך?


אמא שלי.  בילדותי היא תמיד סיפרה לי על מה שקראה, שיתפה אותי ברשמיה,  וקנתה לי הרבה ספרים,  כמעט לכל חג ולכל יום הולדת.  כנראה גם הייתי נוחה להשפעה בתחום הזה במיוחד (פחות מזה בתחומים אחרים),  ובזכותה קראתי תמיד,  וכילדה  –  גם הרבה מאד.  אני ניסיתי לעשות אותו דבר עם הילדים שלי,  ונחלתי כישלון חרוץ (אם כי היום הם דווקא קוראים הרבה,  במיוחד הקטנה  –  אבל זה קרה רק אחרי שנכנעתי והפסקתי לדבר אתם על ספרים).

מה המקום הכי מוזר שקראת בו?


בחצר של הורי,  כשהייתי ילדה,  היו כמה עצי הדר.  אני אימצתי לי את עץ האשכוליות,  מאחורי המחסן של אבא שלי,  כנראה משום שהיה קל יחסית לטפס בו אל מקום המפגש של כמה ענפים.  שם,  בצומת הענפים,  הייתי אמורה לשבת ולקרוא.  למרבה הצער,  הישיבה במסתור האקזוטי הזה היתה בלתי נוחה בעליל,  כך שהרבה קריאה לא נעשתה בו:  תמיד נאלצתי לרדת משם ולעבור לקרוא במקום אחר.

33 מחשבות על “שאלון ספרים

  1. מרתק לדעת עליך ועל הרגלי הקריאה שלי אולי עם לא אהיה עצלנית מדי אענה על השאלות ……. אני באופן עקרוני תולעת ספרים שבוע טוב באהבה משלגיה

    אהבתי

    • אני זוכרת שאת קוראת הרבה – אני עוד זוכרת שהיה באיזשהו בלוג (שכחתי לצערי איזה) פוסט עלייך ועל הרגלי הקריאה שלך.
      שבוע טוב גם לך!

      אהבתי

      • אכן היה לי מפגש בלוגרי ולצערי גם אני שכחתי את השם של הבלוג איזה פשלה ……….. >:D<
        בענין אחר גם לך יש בעיה עם הפרטים בתגובות או שזה רק לי 

        אהבתי

      • אני ממלאת את הפרטים כל פעם מחדש (האצבעות כבר מוצאות את המקשים האלה בעצמן), אז אין לי בעיה, אבל אני יודעת שרבים מתלוננים שמשהו שם לא בסדר.

        אהבתי

      • אכן  זה מעצבן אותי אבל טוב לדעת שזו כנראה תקלה בישרא מקווה שיתקנו אותה במהרה >:D<

        אהבתי

  2. מעניין.
    שתי התשובות האחרונות מעניינות בהיבט אחר. האחרונה מצחיקה אפילו – ההבדל בין האידיאה למציאות 🙂
    תודה

    אהבתי

  3. הידד!
    הסיום, כמו גם הסירוב הנחרץ שלך להתחלפויות, הם בעיני בחירה במציאות – והידד גם על זה (הראשון היה על זה שענית). 

    אהבתי

    • בכיף 🙂
      זה כנראה נכון בעניין המציאות: גם להתחפש אני לא אוהבת, בטח לא כך שלא יזהו אותי בכלל. ועוד מעט פורים….

      אהבתי

      • אז עכשיו בפורים, בשבוע הבא, נשב בפינה, לבד בחושך… 🙂
        אבל, ברצינות, אני תוהה מה זה אומר. שאנחנו מרוצות מאיך שאנחנו, או שאנחנו לא מספיק הרפתקניות.
        שחקנים, למשל, חייבים לאהוב להתחפש. לפחות כך נראה לי, וזה בטח לא קשור למדה שבה הם מרוצים מאיך שהם.

        אהבתי

      • אני תוהה על זה. אולי אנחנו יחסית מרגישות חופשיות לבטא היבטים שונים באישיות. ואם אני הרפתקנית או לא, עוד לא הצלחתי להבין כי מצד אחד אני מאוד ומצד שני החיים שלי מוגנים מאוד.

        אהבתי

      • אפשר אני מניח לעשות מזה נושא חם בישרא? ולתת לך קרדיט על ההתחלה
        אני לא יכול לומר מתי זה יהיה אבל אשתדל שזה יהיה השבוע

        אהבתי

    • זה בטח כיף ללכת ולראות את כל המקומות שמככבים בספר (אם רק מצליחים לזכור את שמותיהם – וזו בעיה, לפחות בשבילי). אבל אני מניחה שלבית הקברות של הספרים הנשכחים לא יכלו לקחת אתכם 🙂

      אהבתי

  4. אחפש את ’אל תגע בזמיר’ לקרוא שוב, כי אני לא זוכרת ממנו כלום, ועשית לי חשק……
    אהבתי מאד את הצטוט מליידי צ’טרלי!
    גם אני אהבתי את ’נשים קטנות’, וגם אני הזדהייתי עם הווארד רוארק, למרות שעכשיו בכלל לא ברור לי מדוע…..
    כמה רומנטי לקרוא על העץ, וכמה לא נוח…..

    אהבתי

    • ההזדהות עם הווארד רוארק דווקא די מובנת לי, אבל אני חושבת שהערכתי לאיין ראנד היתה קצת מופרזת.
      והציטוט מהליידי צ’טרלי הוא מאד מאד שובב. אני שואלת את עצמי לפעמים איך לורנס הצליח לשרוד באנגליה לאחר פרסום הספר. תשובה חלקית לכך היא, שבהתחלה הספר לא פורסם באנגליה בכלל: מה שבטוח בטוח 🙂

      אהבתי

  5. 🙂 נתת לי חשק..
     
    היית צריכה לבנות לך סוכה קטנה וחביבה ,שם בצומת הענפים וזה מן הסתם  היה פותר לך את בעיית האי נוחות..
    אהבתי את הציטוט של ד.ה. לורנס אולי ובעיקר בשל התקווה כי אין כמוה..
    ’צילה של הרוח’ – אצתי רצתי לרכוש אותו והוא מעלה אבק על המדף. לא התחברתי..
     
    יום טוב לך עדה>:D<

    אהבתי

    • מ"צלה של הרוח" גם אני לא מאד מתלהבת. אני מעדיפה ספרים על המציאות, ופחות מזה פנטזיות. אבל היות שאני בכל זאת רוצה לדעת מה קרה בסוף, אני ממשיכה בהתמדה (איטית).
      וכמובן, גם את מוזמנת לענות על השאלון!
      יום מצויין גם לך! אחר הצהריים אולי תציץ השמש.

      אהבתי

  6. אוי זה פוסט ממש בשבילי הפוסט הזה
    חזרתי בזמןם האחרון לקרוא במלוא המרץ
    2-3 ספרים בשבוע
    נמאס לי מטלויזיה והצלחתי להדביק במחלת הקריאה גם את בתי הגדולה שאין דבר יותר משובב נפש בשבילי מזה
    אני אכתוב פוסט בהמשך היום

    אהבתי

    • בכיף. אני אקרא.
      אם אתה עושה מזה נושא חם – הקרדיט ל-לי. והשאלון הזה חוזר אחורה לבלוגיה אחרת, ושורשיו נעוצים, אם אני זוכרת נכון, במדור של "מעריב".

      אהבתי

      • בוודאי שאתן קרדיט ל-לי
        אני לא מכיר בלוגיות אחרות:-)
        מבחינתי הן לא קיימות למרות שאם לא צריך בכל פעם שמגיבים למלא את הפרטים,אני עוקר לשם ברגע זה 🙂

        אהבתי

  7. כמה מעניין. הרהרתי בכך שניתן ללמוד על אדם על פי הרגלי הקריאה שלו. על פי הספר האהוב עליו. וזה ששיעמם אותו. ומה השאיר בו חותם.
    יופי של שאלון. ניכר שענית בהנאה ועוד יותר ניכר כמה את מחוברת לעולם הספר.

    אהבתי

    • תודה, באמת היה כיף. אם כי חלק מהתשובות הצריכו חשיבה עמוקה ומאמץ ניכר 🙂
      זה עומד להפוך כנראה לנושא החם, ואפילו אם לא – גם את יכולה למלא אחד כזה.

      אהבתי

  8. כתבת פוסט מעניין ביותר.נזכרתי בספר שהרשים אותי (גם בגלל השפה היפה) :חמסין וציפורים משוגעות/ גבריאלה  אביגור-רותםובעניין ספרים שאני רוצה לקרא-וואו, יש עוד כ"כ הרבה…..

    אהבתי

  9. מפתיע אבל כאחת שלא קוראת הרבה יש לי המון ספרים
    אני מכבדת ספרים ואני חושבת שהם נכס
    ומתייחסת אלייהם כך !

    אהבתי

    • גם אני, בדרך כלל. כשהילדים היו קטנים הכיף הכי גדול שלהם היה לזחול למדפי הספרים ולקרוע דפים ראשונים מכל ספר. עד היום נשארו לי דוגמיות מהספרים האלה – לא זרקתי אותם 🙂

      אהבתי

      • לי יש ספריה עצומה…מחלק נפרדתי מסרתי הלאהוגם לגנים…ומחלק אני פשוט מסרבת, דודי שמחה המופלאספרים של שלמה אבס המצחיקים, ספרי אגדותשלל של סיפורי גן, אוסף של שירים…פשוט נכסיום יבוא ויהיו לי גם נכדים ב"ה יהיה לי מה לקרוא להם!גם שלל ספרי מבוגרים ליד המיטה –  "אם יש גן עדן" מחכה…אולי יבוא משהו אחר

        אהבתי

      • שלמה אבס הוא מי שכתב את ספר בדיחות הפילים? זה אחד הספרים הכי מצחיקים שאני מכירה.

        אהבתי

  10. מוזר הוא צילה של הרוח.
    אנחושב שהוא להיט בעיקר בישראל.
    בספרד, מכורת הספר, הוא לאכלכך…
    אישית, הוא לא דיבר אלי.
    הזכרת לי את כמעין המתגבר שהיה פעם כמו אורים ותומים של ספרות עבורי.

    אהבתי

    • אני שמעתי עליו כל כך הרבה דברים טובים, ועכשיו שסוף סוף הגעתי אליו אני לא מבינה על מה כל המהומה. אבל אני סקרנית לדעת מה הסוף, אז אני ממשיכה לקרוא.
      "כמעיין המתגבר" היה גם בשבילי אורים ותומים, גם בענייני ספרות וגם לחיים בכלל – אבל עם השנים נרגעתי מזה קצת 🙂

      אהבתי

כתיבת תגובה