ד"ש מעולמות אחרים

ש. היה אחד ממורַי באוניברסיטה,  שליווה את לימודי ועבודתי במשך שנים,  ואף הינחה אותי בכתיבת עבודות שונות שם.  עם הזמן למדתי להעריך את אופיו ואת השכלתו הרחבה,  והתרגלתי לפנות אליו בכל בעייה שהתעוררה בענייני מקצוע.  הוא היה ידיד אמת,  נאמן ותומך,  ולא פעם שימש לי כמשענת בעולם  האקדמיה,  שנוטה לעיתים לשאת אופי של קן-צרעות.

ש. מת בגיל צעיר יחסית ממחלה נדירה וחשוכת מרפא. לאחר מותו מסרה לי אלמנתו רשימות שונות שרשם בעניינים מקצועיים,  רובן בכתב ידו,  חלקן אפילו בעיפרון.  "אולי את תמצאי להן שימוש",  אמרה לי.  "לי אין מושג על מה מדובר בהן."  לקחתי את הרשימות,  מיינתי אותן על פי סוגיהן ונושאיהן,  עיינתי בחלק מהן,  והינחתי אותן על צד,  לשימוש עתידי.

חודשים  אחדים לאחר מותו נתקלתי בבעיה מקצועית כלשהי שלא הצלחתי לפתור.  לא ידעתי אל מי לפנות,  מה גם שבדרך כלל אני מעדיפה להתחבט בעניינים אלה לבדי,  עד שאגיע לתשובה.  חשבתי שלוּ היה ש. עוד בין החיים,  הייתי אולי שואלת אותו  –  ולפתע נזכרתי ברשימות שנשארו אצלי.  מיהרתי ודיפדפתי בהן,  מצאתי את הדפים הרלוונטיים לעניינִי,  וגיליתי  שם הערות אחדות שרשם לעצמו בכתב ידו המסודר   –   והן הובילו אותי,  בהדרגה ובעקיפין,  אל התשובה שחיפשתי.

זה היה כאילו הושיט לי מישהו עזרה גם מהעולם האחר שהיה שרוי בו,  והיתה בכך נחמת-מה.

                                                                 *

שלשום ישבתי עם אמי ועם דיירת אחרת בדיור המוגן שלה,  והדיירת ההיא שפכה בפנינו את מרי שיחה בענייני בריאותה הרופפת,  והוסיפה וסיפרה על מחזה שכתבה עבור קבוצת הדרמה של הבית.  הסתבר שבעת ההמחָזָה השמיטה המדריכה של קבוצת הדרמה קטעים אחדים מן המחזֶה,  למגינת לבה של המחברת.  על אף תלאותיה,  תיבלה את סיפורה בלא מעט הומור,  והשיחה קלחה בנעימים. 

בתגובה לנאמר הזכירה לי אמי נשכחות כשסיפרה,  שבילדותי שלחתי למערכת של עיתון ילדים שיר קטן שחיברתי במסגרת תחרות כתיבה שהוכרזה שם.  השיר פורסם באחד הגליונות,  אבל,  למרבה הצער,  ניקד שם מישהו את אחת המילים באופן שלא התכוונתי אליו,  וכתוצאה מכך הופרע המקצב הרצוי של השוּרה כולה,  מה שגרם לי עוגמת נפש רבה.  ואז,  כך הזכירה לי אמי שלשום,  אמר לי אבי:  "אבל מה את מתפלאת?  זוהי צרת הסופרים.  תמיד משנים להם את מה שכתבו."

את סיפור השיר והתחרות זכרתי היטב,  אבל מה שאמר אז אבא שלי פרח לגמרי מזכרוני,  ועכשיו שאמי הזכירה לי,  תהיתי על כך לא מעט.  לא ידעתי שאבי התעניין בבעיותיהם של סופרים,  ושהוטרד מהתערבותם של עורכים ומגיהים למיניהם,  או מטעויות דפוס וטעויות אחרות שעלולות ליפול בטקסט.  אלה דברים שמעסיקים תכופות את מחשבותי, ולאחרונה גם ניהלתי בעניינם ויכוחים מרים בבלוגים אחרים  –  אבל הסיפור של אמי נדמָה לי פתאום  כנִפנוף לשלום מגדה מרוחקת של נהר.  כאילו אבא שלי עומד שם ממול,  בצד השני,  ואומר:  "הנה,  תראי.  אותי זה עניין.   גם לי זה היה חשוב.  אולי בכלל ירשת את ההתעניינות הזאת ממני."

                                                                  *

פריסות שלום בלתי צפויות מעולמות רחוקים.  יש בהן כדי לחמם את הלב.

42 מחשבות על “ד"ש מעולמות אחרים

  1. מדהים, כמה רבדים נסתרים מרכיבים את הווייתנו, ולפעמים אנחנו מקבלים הזדמנות מופלאה להציץ בהם, אפילו לרגע קט.
     
    ריגשת אותי >:D< 

    אהבתי

      • ה’רק’ הזה הוא המון בעיניי. יותר אפילו מה DNA שעובר מדור לדור. כשאני מודעת לזה, כשאני מקדישה מחשבה למשמעות של החיבור האנושי העל דורי, על זמני, על גיאוגרפי הזה, זה מרגש נורא…
        ותחשבי על זה שגם בינינו, דרך הבלוגים, עוברים ביטים של נוכחות כזו, רצועות זיכרון ורגש…

        אהבתי

      • זה באמת מרגש – האופן שבו אנשים שחיו והשפיעו עלינו ממשיכים להשפיע ולהשאיר את חותמם. זה לא מעט – אני מסכימה אתך.

        אהבתי

  2. אילו הפתעות מצפות לנו. מאד נהניתי לקרוא על דרישות השלום שקיבלת. זה מעורר תקווה וגם מוכיח שאנשים חשובים לנו ממשיכים לחיות בזכרוננו, אנו יכולים להעזר בהם ואפילו לנהל איתם שיחות.
     

    אהבתי

  3. עדה, תוכלי לפרסם את השיר שכתבת בילדותך ,באיזה גיל ועל איזה מילה מדובר? (אינך חייבת כמובן, אך אשמח ובטוחני שגם קוראייך .תודה)
     
    איזה חוסר רגישות גילו מדריכת קבוצת הדרמה, ועורכי העיתון בו פורסם השיר.. ממש מרגיז..
     
    ערב טוב לך >:D<
     

    אהבתי

    • את השיר אינני זוכרת, והגיליון ההוא כבר מזמן איננו בידי. אני רק זוכרת במעומעם שהיה מדובר באיזו תחרות לכתיבת שירים וסיפורים בנושא אירוח, ואני מניחה שהייתי כבת שמונה או עשר. אם אינני טועה, הזכרתי בשיר ילדה בשם איילת (התכוונתי לסגול ביוד ובלמד, אבל לא עלה על דעתי אז שצריך לנקד), והיות שהשם הזה היה אז הרבה פחות נפוץ מאשר כיום, ניקדו שם בטעות אילַת, כשם העיר – מה שהקטין את מספר ההברות משלוש לשתיים ופגם במקצב.
      ובעניין העריכה: זה כנראה בלתי נמנע. במחזות יש אילוצים של זמן, וכיוצא בזה, ובעיתון ההוא נעשתה הטעות כנראה בתום לב.
      ליל מנוחה וחלומות פז!

      אהבתי

  4. השגיאות האלה כנראה בלתי נמנעות. אני זוכרת שפרסמתי 2 שירים באנתולוגיה וכמובן שנפלה שגיאה בהדפסה, באחד מהשירים למרות שבהגהה תיקנתי.
    כשקראתי את השיר לפני הקהל היה חשוב לי לקרוא נכון.
    לקרוא את דרישות השלום האלה היה מצמרר, זה מוכיח שחיינו קצרים מהחומר שנשאר אחרינו.

    אהבתי

  5. קצת נדמה שלא התכוונת לכתוב דווקא על זה. כאילו הצבעת על משהו, אבל האצבע הסתירה קצת ממה שרצית להגיד באמת. כאילו והגשמת את מה שאבא שלך אמר, אבל את הפעם היא העורכת של עצמך 🙂

    אהבתי

  6. קריצה גנטית 🙂 – זה מאוד מרגש, מה שכתבת. הקריצות הגנטיות האלו שמופיעות להן בדברים הקטנים כל כך.
    – והיכולת שלך לשים על זה את האצבע ולהסביר – מקסים.

    אהבתי

  7. כך אנחנו מקרינים דרך חיינו את חיי הקרובים לנו.
    אנו עשויים מכלכך הרבה זיכרונות והיזכרויות שאיננו יודעים בכלל עליהם.
    כלכך יפה כתבת 🙂

    אהבתי

  8. כמה רגשו אותי שני הסיפורים …..
    זה מראה לי , שכנראה אין שום דבר קורה במקרה .
    אם יודעים לעשות את ההשלכות המתבקשות , מוצאים קשר .

    יופי של כתיבה .

    אהבתי

  9. הזכרונות והגעגועים לרגעים של פעם לילדותתראי אך אביך נופף לך…זה לא רק הענייןזה הגעגוע!…זה תמיד מעלה חיוך…עם דמעה! >:D<

    אהבתי

    • כן, וזה כך לא רק בגלל שזו בלוגיה, אלא בגלל שזו כתיבה לא מקצועית. ברגע שזה הופך מקצועי, ושנכנסים שיקולים כלכליים (שקשורים, אם כי לא בהכרח באופן הדוק, לשיקולי בקרה ואיכות), הכותב כבר איננו אדון לעצמו.

      אהבתי

כתיבת תגובה