אתמול בערב ראיתי בטלוויזיה סרט שנקרא "מזימות זרות",  או משהו בדומה לזה (השם המקורי:  The Interpreter)  –  עם ניקול קידמן ושון פן.  העלילה היתה סבוכה למדי  –  משהו על מלחמות באפריקה,   וטרור,  והשירות החשאי והאו"מ.  היות שבו זמנית הייתי עסוקה בעוד כמה דברים,  לא עקבתי אחר העלילה בריכוז הדרוש,  ואני לא בטוחה שהבנתי הכל.  אבל דבר אחד משך את תשומת לבי:  ניקול קידמן סיפרה שם על תרבות הנקמה והאבל בשבט אפריקני מסויים,  "שבט קוּ",  היא אמרה,  ואני אפילו לא יודעת אם זה שבט בדיוני,  או שהוא קיים באמת.  היא סיפרה כך:  כשמישהו שם מורשע ברצח,  זורקים אותו למים כשהוא כפות בחבלים,  מתוך סירה ששטה בנהר.  מכאן ואילך,  מה שיקרה לו תלוי בהחלטה של משפחת הנרצח.  אם הם יושבים בצד בחיבוק ידיים,  הרוצח יטבע,  והצדק ייעשה,  והנקמה תושג.  אבל אם הם רוצים,  הם יכולים לקפוץ לנהר ולהציל את חייו.  במקרה זה אמנם אין נקמה,  אבל יש משהו אחר:  בני משפחת הנרצח מכירים בכך,  שהחיים אינם תמיד הוגנים.  הם בוחרים להמשיך לחיות,  במקום לשקוע לנצח באבל ובנקמה ובצער שאין לו סוף. כי הנקמה,  כך אמרה שם הדמות שגילמה ניקול קידמן,  היא צורה עצלה של יגון:


"Vengeance is a lazy form of grief."


אני חשבתי שזה ניסוח מבריק,  ושמקופלת בתוכו אמת עמוקה מאד,  ורשמתי את הדברים בראשי,  כדי לכתוב אותם הבוקר.  כדי שלא אשכח.

30 מחשבות על “

  1. אני כל כך מסכימה עם מה שכתוב
    הלכתי למקומות של הנקמה שאני מכירה וגיליתי שאנשים מתקשים להשתחרר מהתחושה של הצורך לנקום.
    אני מבחינה בין הצורך הזה שמקנן בך כל הזמן לבין רגע הנקמה (שאז קיימת אפשרות הבחירה כמו בסרט)
    הדבר שהכי הורס ושואב אותך אלו החיים בצל הצורך לנקום, זה משהו שלא עוזב אותך (לדוגמא כל הסיפורים האלה על נקמת הדם בשל כבוד המשפחה).
    איך משתחררים מזה? למה צריך להשליח את האדם הכפות למים כדי להיות מסוגלים להבין שהחיים לא תמיד הוגנים?

    אהבתי

    • נראה לי שכעס וחיפוש אשמים ורצון לנקום הם חלק טבעי מתהליך של אבל. אבל אם הצורך הזה לנקום נמשך, ולא מתחלף בראייה אחרת של המצב, התהליך הטבעי לא מתקדם, ואנשים נשארים תקועים במקום רע ומזיק.

      אהבתי

  2. תפיסה מאוד מעניינת. מעניין במה בוחרים הרוב שם, כלומר, האם לתפיסה הזו, שהנקמה מפריעה לאדם להמשיך הלאה עם חייו, יש אוהדים שם. (כמובן בהנחה שזה אכן קיים במציאות).

    אהבתי

    • אני לא יודעת פרטים, אבל האווירה הכללית של הסרט, וגם מסקנתו הסופית, היו שאסור לתת לרוצח לטבוע. הדוגמה שניתנה משבט הקו הובאה כדי לחזק את המסקנה הזאת. כלומר, נתנו לצופים להבין, שבני השבט כנראה בדרך כלל לא נותנים לאיש לטבוע.

      אהבתי

    • נראה לי שפה ושם מיישמים… יש מי שמקבלים החלטה מודעת לא לחפש אשמים, ולא להתעסק בנקמות, אלא להתקדם הלאה.

      אהבתי

  3. היי עדה, גם אני צפיתי בסרט הזה והתפעלתי בדיוק מהאמירה המבריקה הזו. אבל, אני לא בטוחה שלו היו רוצחים לי אדם קרוב, הייתי שוחה כדי להציל את הרוצח ולא לתת לו לטבוע. באמירה הזו הרציונל גובר על הרגש. אנשים השקועים באבל מונעים על ידי רגש. ורגש הנקמה חזק מכל.

    אהבתי

    • כמו שכתבתי למעלה לאמזונה, אני מניחה שזה תמיד נכון בשלבים ראשוניים של האבל. אבל מאוחר יותר אולי יש איזה עיבוד של הרגשות ומבט מפרספקטיבה אחרת. כי לעצם העניין, הנקמה לא עוזרת – לא לקורבן ולא למי שמתגעגע אליו.
      בעניין האמירה המבריקה – יש אתר באינטרנט שנותן אינפורמציה על סרטים – כולל ציטוטים חשובים. נכנסתי לבדוק שם הבוקר ומצאתי את האמירה הזאת בתור דוגמה ראשונה מהסרט הזה. כנראה היא הרשימה רבים.

      אהבתי

  4. יפה מאוד.
    כמה רוצחים שם? כמה טובעים וכמה נימשים?

    ובכל זאת, הערה קטנה. מה שמתואר כאן הוא משפט, לא נקמה. האם מערכת המשפט, כל משפט, מונעת בעיקרה מנקמה? מעניין.

    אהבתי

    • אין לי אינפורמציה נוספת על השבט הזה, ואני אפילו לא יודעת אם הוא קיים במציאות. השתמשו בסיפור הטביעה רק לצרכי הדגמה של השאלה המוסרית שנדונה בסרט. האמירה על היגון העצל היא שמשכה אותי כאן.
      אני מקווה שמערכות משפט אינן מונעות על ידי נקמה, אלא על ידי הצורך להרתיע פשיעה פוטנציאלית ולמנוע קורבנות פוטנציאליים שלה. הנקמה היא עסק מסובך מאד. מוטב היה לא להשאירה בידי בני אדם…
      בנוגע לתגובתך למטה, בעניין ההפגנה – אני לא בטוחה אם כתבת אותה לי או לדבורה. אם לי, אולי תוכל להסביר, כי אני לא בטוחה שהבנתי לגמרי את כוונתך.

      אהבתי

    • הסרט באמת לגמרי לא רע.
      מעניין ונחמד שאת מרגישה כאן חיבור, בעיקר בהתחשב בהבדל הגדול בגיל בין שתינו. אני שמחה שאת מוצאת עניין בכתוב כאן.
      אני לא יודעת מהי החלפת לינקים (בטח משהו שאני לא יודעת לעשות…) –
      וערב טוב גם לך!

      אהבתי

      • הבחנתי בכתיבה שלך שהסרט כלל לא רע.
        כן,כייף ליקרוא מאמרים שמרגישים בהם חיבור,ולגביי הגיל שלי?.. אממ.. אמרו לי שאני צעירה בגילי ומבוגרת בשכלי.אז אני אומרת שיהיה..
         
        החלפת לינקים זה שיהיה כתוב בצד את האתר שלי,
        שיהיה קישור לאתר שלי באתר שלך,
         
        את ניכנסת לרשימות ויש שם תבנית לבנה.. ניראה לי שכתוב שם "הקלד כאן תאור פריט חדש" אז את תוחקת את זה ומעתיקה את הכתובת האתר שלי ומדביקה שם ועושה שמור ואז סיים. ואז האתר שלי נימצא בקישור אצלך.
        מקווה שהבנת..
        המשך צהריים טובים!

        אהבתי

      • אני רואה שזה מסובך במקצת..
        כמו שאת רואה, בינתיים אין לי שום רשימות בצד. כשיהיו, אשמח להוסיף גם לינק לאתר שלך.
        ערב טוב!

        אהבתי

    • אני מניחה שיש (אם כי השלכתו כפות למים היא גם פגיעה…) – אבל אני חושבת שמה שחשוב בסיפור הזה הוא הרעיון, שמוטב לפעמים לצד הנפגע לא לנקום – כדי שהוא עצמו יוכל להשתחרר.
      אם כך ואם כך: נחמד שלקחת חופש מהפגרה…

      אהבתי

  5. לא ראיתי את הסרט.
    יצר הנקמה הוא יצר טבעי ואנושי והחברה המערבית מנסה לסגור את מעגל הנקמה באמצעות משפט צדק. העונש אינו מונע ע"י יצר הנקמנות אלא מתוך צורך להשתית צדק… (ולא תמיד מושג משפט צדק בעיקר בעיני משפחת הקורבן וזה טבעי וברור).
    דרך מעניינת להשגת משפט צדק נעשה באותו שבט יש לומר.
     
    ערב טוב לך עדה>:D<

    אהבתי

    • אכן יצר טבעי, כמו הרבה יצרים טבעיים אחרים (למשל קנאה) – רק מוטב להגביל אותו לפעמים. מה שעניין אותי במיוחד בפילוסופיה של השבט ההוא, הוא הדרך המיוחדת שהוצעה שם כדי להשתחרר במידת מה מן הכאב והיאוש.
      לילה טוב!

      אהבתי

  6. מאד מאד מצא חן הרעיון של אותו שבט. פרימיטיבי ככל שיהיה יש שם הרבה יותר חכמה מאשר אצלינו. האפשרות לתת אופציות לכעס, לנקמה, זה משהו גדול. שלא נהיה כולנו מנותבים באותו ציר ידוע מראש של נקמה. לדעת שיש עוד אפשרות אם רק רוצים לבחור בה.
    תודה שהבאת את הקטע!

    אהבתי

  7. יש הבדל בין ענישה לנקמהנקמה לא מקובלת עליי אך בהחלט אנחנו כעם סובליםמעם שחיי על תרבות הנקמה!ענישה זה כבר משהו אחר!

    אהבתי

    • ללא ספק יש הבדל בין ענישה לנקמה. ענישה זה עניין לבית משפט, על פי ההנחיות הקבועות בחוק. בראש צלול ואחרי חשיבה רגועה.
      לילה טוב!

      אהבתי

  8. מאוד מעניין הסיפור הזה. אין לי מושג מה הייתי עושה במקרה שבו הייתי צריכה להחליט ואני לא רוצה לחשוב על סיטואציה כזאת.
    עונש מוות הוא סוג של נקמה מושכלת ומעוגנת בחוק. אף פעם לא היתי בעד עונש מוות, אבל כשאני חושבת על רוצחי ילדים… אני לא בטוחה.

    אהבתי

    • גם אני נגד עונש מוות – גם בגלל שהוא בלתי הפיך, וכל טעות היא פאטאלית, וגם מבחינה מוסרית: עדיף שבני אדם ישאירו דברים לערכאה גבוהה יותר, תהיה זהותה אשר תהיה.
      מה שמשך אותי בסיפור, יותר מהנוהל עצמו, הוא האמירה על היגון העצל. כלומר, אבל שלא עוּבּד כהלכה, ונשאר תקוע במקום לא טוב.

      אהבתי

כתיבת תגובה